Title Image

Vinnarintervju 2019 NGM – Daniel Daboczy, FundedByMe

Vinnare, NGM, Daniel Daboczy, FundedByMe

Vinnarintervju 2019 NGM – Daniel Daboczy, FundedByMe

Precis som föregående år avslutar vi vår kartläggning av de twittrande börs-vd:arna, eller bossarna på Twitter som någon uttryckte det, med en vinnarintervju.

 

Tidigare har vi valt att publicera alla intervjuer samlat, men det gör vi inte i år. Anledningen till detta är att vi har breddat underlaget till att, utöver bolag noterade på Nasdaq Stockholms huvudlista, även inkludera bolag på First North, NGM och Spotlight.

Varför kartlägga twittrande vd:ar?

Ända sedan starten av Box Communications för snart 10 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar bolagens kommunikation. Med lång erfarenhet från finansbranschen kunde vi se att i synnerhet börsbolagen och dess vd:ar lever i en extra intressant och utsatt miljö när information sprids snabbare och snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt.

 

Det finns naturligtvis risker med att ge sig ut i de sociala kanalerna, men möjligheterna är enorma och att inte finnas digitalt är enligt vår mening en betydligt större risk som på sikt kan påverka affären negativt. Eller som Daniel Daboczy, vd för Fundedbyme, säger i sin intervju ”bolag som inte är sociala kommer att halka efter, både externt och internt.”

 

Kartläggningen gör vi för att lyfta fram goda förebilder som förhoppningsvis kan vara en inspiration för andra att ta efter. Vår ambition är att efter sommaren anordna ett seminarium, förhoppningsvis med några av vinnarna, för att kunna diskutera lite mer på djupet såväl positiva som negativa erfarenheter.

Motiveringen - vinnare NGM

Daniel Daboczy (@fundedbymeceo), FundedByMe

Även om Daniel varit en aktiv twittrare sedan april 2013, så är han en relativt ny twittrande börs-vd. Funded by me noterades så sent som den 8 mars i år, och resan sedan dess har varit ganska svettig. För bolagets aktie i alla fall. Daniel kämpar dock på och håller en god balans på Twitter vilket ger honom en topplacering i år.

Vinnarintervjun - Daniel Daboczy

 

1) Vad är de mest positiva aspekterna av att vara en twittrande vd 2019?

Twitter är en öppen kanal som är mycket bra för att bredda informationsflödet. Jag delar olika nyheter från bolaget, branschen och annan information som jag tror kan vara intressant för målgruppen. Twitter är även en bra informationskälla, genom att prenumerera på ett antal sökord får jag regelbundet information om ämnen och områden som jag är intresserad av.

 

2) De negativa?

Anonymiteten, folk kan säga i stort sett vad som helst och gå till personangrepp. Det hände exempelvis efter vår notering då folk döljer sig bakom anonyma avatarer. Som vd för ett börsnoterat bolag måste man förhålla sig till regelverken, vilket gör att man inte kan besvara alla frågor. Det blir en balansgång.

 

3) Många vd:ar ser regelverket MAR som en ursäkt till att inte kommunicera via Twitter, hur har det påverkat ditt twittrande?

Man måste själv hitta balansen mellan det som är marknadsinformation, allmän info och åsikter. Den stora skillnaden mellan att vara börs-vd och innan noteringen är att man får tänka efter en gång extra. Men att inte vara social på nätet är inget alternativ, man både vill, kan och ska vara där.

 

4) Tillgänglighet är en annan fråga som oroar många, hur ser du på det?

Jag ser inga som helst problem med det, jag vill vara tillgänglig. Sen finns det naturligtvis tidsbegränsningar. Men jag är av den uppfattningen att bolag som inte är sociala kommer att halka efter, både externt och internt.

 

5) Vilken typ av inlägg får du mest reaktioner på?

Det har jag inte tänkt på. Den stora utmaningen med Twitter är att det inte blir så mycket dialog. Heta ”topics” blir snabbt svala, men det kan vara när vi genomför en kampanj eller som inför noteringen som det blir lite dialog.

 

6) Slutligen, om en vd funderar på att börja twittra, har då några bra råd för vad som krävs för att komma igång?

Till att börja med måste man vilja göra det av äkta intresse. Ett steg kan vara att börja mer privat för att sedan bli mer ”corporate”.

 

7) Några andra funderingar kring ditt twittrande?

Man kan nå folk i realtid. Det innebär att man kan ”by pass” media och nå viktiga målgrupper direkt, som exempelvis investerare. Det är lättare än någonsin att nå ut, men bruset är också starkare än någonsin.

Länkar till topplistor:

Large Cap      Intervju med Johan Dennelind

Mid Cap         Intervju Klaus-Anders Nysteen

Small Cap      Intervju med Christian Kinch

First North     Intervju Anders Fogelberg

NGM              Intervju med Daniel Daboczy

Spotlight

 

Om du har några frågor eller vill ha mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, Vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*