Vinnarintervju Erik Gatenholm, Cellink AB – Börs-vd:ar på Twitter, Mid Cap

Vinnarintervju Erik Gatenholm, Cellink AB – Börs-vd:ar på Twitter, Mid Cap

Som traditionen bjuder avslutar vi vår årliga kartläggning och ranking av de twittrande börs-vd:ar med en vinnarintervju. Vi presenterar intervjuerna i de sex kategorier som ingår i kartläggningen; Large Cap, Mid Cap och Small Cap från Nasdaq Stockholms huvudlista, First North Growth Market, Nordic Growth Market (NGM) samt Spotlight Stock Market.

Varför kartlägga twittrande vd:ar?

 

Ända sedan starten av Box Communications för dryga 10 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar börsbolagens kommunikation. Med lång erfarenhet från finansbranschen kunde vi se att i synnerhet börsbolagen och dess vd:ar lever i en extra intressant och utsatt miljö när information sprids snabbare och snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt.

 

Den pågående pandemin, som förhoppningsvis snart är över, har accelererat den digitala omställningen ytterligare. Så i takt med att allt fler har vant sig med att kommunicera digitalt, oavsett det sker via ljud, bild, film eller text, så kommer trycket att öka på företag att inte bara vara digitala internt utan faktiskt inkorporera det i all kommunikation. Och för att få snabb intern acceptans och ett stort externt genomslag är det oerhört viktigt att ledningen visar vägen, och där kan Twitter fungera som ett startskott. Som vi nyligen skrev i texten "Den digitala vd:n visar vägen in i framtiden" så kommer det bli allt viktigare med äkta och genuin kommunikation för att bryta igenom bruset, och vem är väl då bättre lämpad att fungera som bolagets influencer än dess vd?

 

Den här kartläggningen gör vi för att lyfta fram goda förebilder som förhoppningsvis kan vara en inspiration för andra att ta efter.

 

Motiveringen - vinnare Mid Cap
Erik Gatenholm, Cellink, Börs-vd, Twitter

Erik Gatenholm (@egatenholm), CELLINK

Det är nykomlingarnas år på Mid Cap-listan i år. Att det skulle bli tronskifte stod med all tydlighet klart när förra årets vinnare Klaus-Anders Nysteen nyligen fick lämna jobbet som vd för Hoist Finance. På första plats i år har vi Erik Gatenholm från CELLINK som förra året förde en anonym tillvaro på First North, men har i och med flytten till huvudlistan blommat ut som twittrare, vilket räckte till en första plats. Följ Erik (länk ovan) för spännande insikter om utvecklingen inom "bioconvergence". Bra jobbat och grattis till första platsen!

Vinnarintervjun - Erik Gatenholm

 

1) kan du kort berätta om dig själv och bolaget du är vd för?

Efter att ha flyttat från USA till Sverige grundade jag CELLINK tillsammans med Héctor Martínez och Gusten Danielsson 2016. Idag, lite mer än fem år senare är vi noterade på Nasdaq Stockholm, världsledande inom biokonvergens och har över 800 medarbetare fördelade på 10 olika dotterbolag inom koncernen. Vi hjälper våra kunder och forskare att skapa framtidens medicin.

 

2) Hur kom du i gång med Twitter?

Jag har twittrat sedan 2013 och har alltid tyckt att det har varit en bra plattform. När vi grundade CELLINK och jag blev VD tyckte jag det var naturligt att fortsätta att kommunicera via Twitter och berätta mer om CELLINK och ser det därför som en utmärkt kanal.

 

3) Vilken var din största utmaning?

Tiden, att hinna med.

 

4) Ser du några affärsmässiga fördelar?

Jag ser det som en bra kanal att förmedla vad CELLINK står för och dela med mig av min vardag. Jag ser även möjligheter med att berätta mer om biokonvergens och den fantastiska utvecklingen inom detta område som vi möjliggör tillsammans med våra kunder.

 

5) nackdelar?

Jag tror det handlar om en bra balans – mitt fokus är CELLINK och min roll som VD. Jag tror mina följare uppskattar mixen i det innehåll som jag delar.

 

6) Hur mycket dialog har du med dina följare?

Mest dialog har jag i samband med de Q&A som vi brukar anordna efter vi har offentliggjort våra rapporter. Det brukar vara uppskattat och alltid kul att interagera med människor som är intresserade av CELLINK.

 

7) Hur tycker du att klimatet på Twitter är?

Jag tycker att det är helt okej. Det är en plattform för åsikter, det ska man vara medveten om.

 

8) Hur mycket tid lägger du på ditt twittrande?

Jag håller mig uppdaterad på daglig basis om vad som sägs om CELLINK och vad som händer i branschen. Det är ett effektivt sätt att hålla mig uppdaterad.

 

9) Vad är dina bästa tips för den vd:n som ännu inte kommit i gång eller bara gjort några mindre försök?

Börja med att hitta relevanta och intressanta individer att följa. Dela med det av det du tror är intressant och relevant för dina följare. Man måste våga prova sig fram för att se vad som funkar!

Prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

%d bloggare gillar detta: