Uppdrag
Att lansera Sveriges första receptfria läkemedel med melatonin.
Utmaning - Få uppmärksamhet för ett läkemedel mot jetlag under en tid när ingen reser, allra minst till andra tidszoner
Läkemedlet Melatan har indikationen korttidsbehandling av jetlag hos vuxna och vi var därmed tvungna att begränsa oss till behandling av sömnproblem vid jetlag i vår kommunikation och i pressmaterialet.
Samtidigt pågick Covid-19 pandemin för fullt. Flyg var inställda, gränser stängda, reseförbud lagda – med konsekvensen att ingen, eller ytterst få, reser. Speciellt inte till fjärran länder! Jetlag var därmed inte särskilt relevant, aktuellt eller på agendan för medier.
Se nedan omslaget på DI Weekend dagarna innan vårt pressmeddelande skulle gå ut. Söndagen innan spådde SVT Agenda affärsresornas död.
Andra interna omständigheter hos kund medförde dessutom att tidsplanen sköts på, vilket innebar att pressmeddelandet fick gå ut före pressinbjudan; dvs nyheten var redan ute sedan ett par veckor tillbaka när vi bjöd in till pressmöte – som dessutom i sista stund fick ändras från ett fysiskt möte till ett digitalt på grund av nya restriktioner.
Genomförande
Välrenommerade och tunga medier med stor räckvidd som MåBra, Dagens Medicin, Aftonbladet och inte minst TV 4 Nyheterna skrev och hade TV-inslag. Både artiklar och TV-inslag var ovanligt långa och välskrivna, vilket stärker både Melatans och Evolans trovärdighet och varumärke.
Några veckor senare var Melatan slutsålt över hela landet och hyllorna gapade tomma under en tid innan de kunde fyllas på igen.
/* ]]> */