Case: Lansering av läkemedel och Digitalt pressmöte

 

Uppdrag

Att lansera Sveriges första receptfria läkemedel med melatonin.

Utmaning - Få uppmärksamhet för ett läkemedel mot jetlag under en tid när ingen reser, allra minst till andra tidszoner

 

Läkemedlet Melatan har indikationen korttidsbehandling av jetlag hos vuxna och vi var därmed tvungna att begränsa oss till behandling av sömnproblem vid jetlag i vår kommunikation och i pressmaterialet.

 

Samtidigt pågick Covid-19 pandemin för fullt. Flyg var inställda, gränser stängda, reseförbud lagda – med konsekvensen att ingen, eller ytterst få, reser. Speciellt inte till fjärran länder! Jetlag var därmed inte särskilt relevant, aktuellt eller på agendan för medier.

 

Se nedan omslaget på DI Weekend dagarna innan vårt pressmeddelande skulle gå ut. Söndagen innan spådde SVT Agenda affärsresornas död.

 

Andra interna omständigheter hos kund medförde dessutom att tidsplanen sköts på, vilket innebar att pressmeddelandet fick gå ut före pressinbjudan; dvs nyheten var redan ute sedan ett par veckor tillbaka när vi bjöd in till pressmöte – som dessutom i sista stund fick ändras från ett fysiskt möte till ett digitalt på grund av nya restriktioner.

Genomförande

  • Mediestrategi och upplägg planerades och sattes. Ett gediget pressmaterial bestående av pressmeddelande, faktablad och pressinbjudan togs fram.

 

  • Sedan genomfördes ett omfattande pitcharbete, både innan pressmeddelandet gick ut brett samt efter att medieinbjudan till pressmötet gått ut. Pitcharbetet genomfördes till sex olika kategorier av medier med anpassade budskap därefter.

 

  • Planering och genomförande av pressmöte – som i sista stund fick bli ett digitalt pressmöte då nya restriktioner mot pandemin infördes.

 

  • Petra Zillén medverkade under det digitala pressmötet; intervjuade och hade pratstund med case och ambassadör  i ”TV-soffan”.
Resultat
Trots att förutsättningarna vid lanseringen var sämsta tänkbara blev resultatet riktigt bra:

Välrenommerade och tunga medier med stor räckvidd som MåBra, Dagens Medicin, Aftonbladet och inte minst TV 4 Nyheterna skrev och hade TV-inslag. Både artiklar och TV-inslag var ovanligt långa och välskrivna, vilket stärker både Melatans och Evolans trovärdighet och varumärke.

 

Några veckor senare var Melatan slutsålt över hela landet och hyllorna gapade tomma under en tid innan de kunde fyllas på igen.

Inslag i TV 4 Malou efter 10: Melatonin finns nu receptfritt - detta ska du tänka på

(Klicka på bilden för att se det ovanligt långa inslaget)