Uppdrag
Vi fick i uppdrag av Philips Kitchen Appliances att lansera deras nya Slowjuicer och Råsaftcentrifug i Sverige, Danmark och Norge. Men då juicer alltmer sågs som sockerbomber, vilket späddes på ytterligare med dokumentärfilmen ”Sockerfilmen” som visades på SVT några dagar innan vi skulle starta vår kampanj, blev en stor del av uppdraget – och även dess strategi - att vända opinionen och bidra till en attitydförändring där synen på juice skulle återgå till att det är hälsosamt. Utmaningen låg bland annat i att kommunicera detta budskap gentemot en marknad som överlag varit på väg nedåt under en längre tid samt att möta debatten om att juice är sött och onyttigt.
Målet blev att vända opinionen från onyttiga, söta juicer till hälsosamma egengjorda grönsaksjuicer och på så sätt driva försäljningen för både centrifugering och slow juicing.
Genomförande
För att lösa uppdraget positionerade vi hemmagjord juice som hälsosamt och näringsrikt; som ett enkelt steg till en mer hälsosam livsstil. Detta genom att bland annat lägga fokus på användningen av grönsaker i juice och att positionera Philips Kitchen Appliances som experter inom området hälsa och juicer/juicing.
Det vi gjorde var att:
Resultat
Resultatet blev att ett flertal medier inom hälsa och livsstil i Sverige, Danmark och Norge både testade, arrangerade tävlingar och publicerade artiklar om både råsaftscentrifugen och slow juicern. Dessutom upprättades obetalda samarbeten med bloggare och influencers på alla tre marknader som genererade stor räckvidd och bidrog till att vända opinionen till en mer hälsosam syn på egengjord juice.
Philips kunde se en tydlig ökning i försäljning av både slow juicern och råsaftcentrifugen.
Det blev en hel del printmedia och rekommendationer hos bloggare både i Sverige, Danmark och Norge. I Sverige bland annat i Allt om mat, Hem ljuva Hem, Trädgård, Fitness & Hälsa, Livets goda, Sveriges vinmagasin, Le prestige, Drömhem & Trädgård.
Exempel på svenska bloggsamarbeten: Aftonbladet bloggar, LindaKW - aktiv vardag, Att leva sunt, Veckomagasinet, Spisat.se, femme.se och Granne med Selma. Debattartikeln i Dagens Samhälle summerade budskapen väl samt uppmanade våra politiker att slopa momsen på frukt och grönsaker.
/* ]]> */