Nyhetsbrev

För bättre kundrelationer

Uppdrag

Sedan starten 2012 har nätauktionsbolaget Klaravik haft en stark organisk tillväxt, främst drivet av radannonser och nöjda kunder. För att öka sin synlighet valde bolaget i slutet av 2017 att anlita Box Communications som rådgivare. Ett första steg i samarbetet var att ta fram ett förslag om hur Klaravik på bästa sätt skulle kunna aktivera den befintliga kundbasen om cirka 90 000 kunder.

 

Lösning

Efter de inledande diskussionerna stod det ganska snabbt klart för oss att det mest kostnadseffektiva och verksamma sättet för Klaravik att knyta en närmare relation med kundbasen var att skapa ett månatlig återkommande nyhetsbrev. Då nyhetsbrevets innehåll skulle utgöra en blandning av interna nyheter och externa trendspaningar skapades en innehållsstruktur för att göra den återkommande kreativa processen så enkel som möjligt. Arbetet initierades omgående och det första reguljära nyhetsbrevet kunde skickas i början av februari 2018 (dessförinnan skickades ett julbrev ut till en utvald skara kunder).

 

Resultat

Resultatet har såväl på kort som lång sikt varit väldigt positivt. Internt uppskattades den nya nyhetsbrevet enormt, dels för att medarbetare lyftes fram men kanske framför allt  för den viktiga signalen nyhetsbrevet skickade om bolagets vilja att synas och växa. Redan i mars kunde bolaget rapportera att besöksfrekvensen till klaravik.se, som en följd av det nya nyhetsbrevet,  slog rekord under en enskild vecka med nästan 185 000 unika besökare. Den trenden har hållit i sig och nyligen firade bolaget med bubbel när man för en enskild dag hade över 42 000 unika besökare.  Ett annat tydligt tecken på att Klaravik anser att nyhetsbrev är en bra väg för att nå nya och befintliga kunder är att affärsområdet Klaravik Obestånd nyligen skickade ut sitt första nyhetsbrev för att bygga en starkare relation med sina intressenter.