10 ord man bör undvika i pressmeddelanden

PR, Public Relations, Medierelationer

10 ord man bör undvika i pressmeddelanden

Hur många unika produkter och tjänster finns det egentligen? Ja, om man sätter sig och läser lite pressmeddelanden skulle man kunna tro att det finns ett närmast oändligt antal, men så är det naturligtvis inte.

Det är lätt när man sitter hemma på kammaren och snickrar ihop ett pressmeddelande eller får hjälp av en PR-byrå att man tror att man har unika, innovativa och kreativa lösningar som återfinns i någon typ av gränsland som kommer att förändra världen. Problemet är att när pressmeddelandet landar hos en journalist eller redaktion sitter de med en uppsjö av andra pressmeddelanden som handlar om andra unika, kreativa och innovativa lösningar.

Att använda superlativ och heta ”buzz words” är en PR-åkomma som sannolikt härstammar från att man inte riktigt förstår vad kunderna gör. Då är det lättare att ”hotta” upp texten än att dra fram budskapen och de riktiga nyheterna.

News

Nedan följer 10 ord man bör undvika:

  1. Unik
  2. Banbrytande
  3. Milstolpar
  4. Ledande/världsledande
  5. Innovativ
  6. Optimal
  7. Synergier
  8. Kundnytta
  9. Revolutionerande
  10. Framgångsrik

Det finns naturligtvis många fler, vilka skulle du lägga till?

 

Vi höll nyligen ett seminarium på temat tillsammans med Olle Aronsson från Dagens Industri och vår egen medieexpert Hasse Gustafsson med förflutet som bland annat nyhetsankare på SVT. Seminariet hette ”Duger era pressmeddelanden för media?” och ett referat finns att läsa HÄR.

 

/Mikael Zillén
Founding Partner & Senior Consultant
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen@boxcomm.se

 

 

 

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */