Title Image

119 av 868 börs-vd:ar finns nu på Twitter – nytt rekord

Börs-vd, Twitter, Investor relations 2.0

119 av 868 börs-vd:ar finns nu på Twitter – nytt rekord

Box Communications årliga kartläggning av hur digitala börsbolagen och dess vd:ar är visar att 119 börs-vd:ar har ett twitterkonto, vilket motsvarar närmare 14 procent av de noterade och listade bolagen. Årets undersökning har utökats till att, utöver bolagen noterade på Nasdaq Stockholms huvudlista, även inkludera First North, NGM och Spotlight. För att ett börsbolag ska uppnå en rättvisande värdering krävs ett kontinuerligt flöde av information. Twitter är ett mycket bra verktyg för i synnerhet mindre och medelstora bolag att uppnå detta. 

 

Störst andel twittrande vd:ar har bolag som är noterade på First North (16,4 procent) följt av Large Cap (13,27 procent) och minst andel har de bolag som är noterade på NGM (9,72 procent). Om man enbart skulle räkna de vd:ar som aktivt delat med sig av relevant information den senaste tiden skulle siffrorna se betydligt sämre ut.

 

För att lyfta fram de vd:ar som är digitala förebilderna publicerar Box Communications i samband med denna kartläggning varje år topplistor uppdelat på kategorierna Large Cap, Mid Cap, Small Cap, First North, NGM och Spotlight.

 

- Det finns en del trösklar att passera innan man blir en fullgod twittrare, men de flesta kan dock överbryggas med rätt stöd, processer och hjälpmedel. Om man lyckas finns många fördelar, eller som Ola Rollén vd för Hexagon sa om sitt twittrande i vinnarintervjun för några år sedan: ”Det finns ingenting negativt förutom en ökad tillgänglighet”. Och att nå fler är ju själva syftet så fler borde definitivt våga sig ut, säger Mikael Zillén, vd på Box Communications och initiativtagare till undersökningen.

 

Av de 868 bolagen i kartläggningen har 404 bolag ett twitterkonto, motsvarande 46,5 procent. Av de största bolagen har över 70 procent ett twitterkonto medan det för bolag noterade på NGM ligger på blygsamma 33 procent.

 

- För de större bolagen är sociala medier ofta en hygienfaktor. För mindre bolag som lever i en kompakt radioskugga kan Twitter vara en viktig kanal för att bryta igenom bruset och nå ut med sin berättelse. Det är dock viktigt att inse att det krävs mer än att bara dela redan publicerad information, det som kan behövas är ett narrativ som kan fylla perioderna när det är som tystast, säger Mikael Zillén.

 

Om undersökningen

 De 868 bolag som ingick i undersökningen var noterade eller listade den 6 maj på Nasdaq Stockholms huvudlista, First North, NGM och Spotlight. Själva kartläggningen genomfördes under den sista veckan i maj. Topplistorna över de mest digitala börs-vd:arna kommer att publiceras inom kort.

 

 

Vill du veta mer, kontakta:

Mikael Zillén, Grundare & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*