Title Image

1,6 miljoner lyssnar på poddar varje vecka, hur många är kunder till er?

1,6 miljoner lyssnar på poddar varje vecka, hur många är kunder till er?

Nya siffror från Orvesto visar på att podcastlyssnandet fortsätter att öka. Ökningen sker inte bara bland de mest populära poddarna utan även smalare ämnen lockar till lyssning. Att podcasts är fortsatt hett bekräftas även av ryktena om att Spotify avser lägga ett bud på podd-producenten Gimlet Media.   

 

Nyligen kom nya siffror från Orvesto över hur det svenska folket lyssnar på podcasts. Orvesto har sedan 2015 sett en stadig ökning, en ökning som fortsatte under andra halvåret 2018. När jag skrev om podcast-lyssnandet för ett år sedan lyssnade 2 763 000 av alla svenskar mellan 16 – 80 år varje månad på en podcast. I undersökningen som publicerades denna gång redovisas veckosiffror.

 

Att det mest populära poddarna ökar är i sammanhanget oviktigt, det intressanta är att det generella lyssnandet fortsätter att öka. Veckolyssningen andra halvåret 2018 i jämförelse med det första halvåret är upp nästa nio procent. Och i jämförelse med andra halvåret 2017, då 2 763 000 lyssnade varje månad, är veckolyssnandet upp 27 procent.

 

 

Podcast, lyssnare, B2B, kunder

 

 

Målgrupperna finns där

929 000 personer anger att de varje vecka lyssnar på andra poddar än de mest populära. Enligt Orvesto indikerar detta på en fragmenterad marknad där det inte bara finns ett enormt utbud av podcasts utan det finns även en mycket stark efterfrågan.

 

Ett annat tecken i tiden på att innehåll i form av podcasts är en viktig och växande marknad är den nyhet som bland annat tech-siten Recode rapporterade om härom veckan.  Nyheten som förmedlades var att Spotify för samtal om att förvärva podd-producenten Gimlet Media. Enligt Recode är Spotify villiga att betala 200 miljoner dollar för Gimlet som så sent som 2017 värderades till 70 miljoner dollar. Att skapa och äga eget innehåll har ett tydligt ekonomiskt värde, det gäller inte bara för Spotify utan kan i lika hög grad gälla för det enskilda bolaget i sin kommunikation med kunder och andra intressenter.

 

 

Många fördelar med podcasts

Som ett kommunikativt verktyg har podcasten många fördelar. Det gäller inte minst för B2B företag. På samma sätt som med all kommunikation får man dock inget gratis. Utöver ett gediget förarbete med programidéer, manusarbete krävs det såväl en proffsig inspelning som en genomtänkt publiceringsstrategi.

 

Men några av det tydliga fördelarna med att kommunicera via podcast är:

 

  • Som statistiken visar lyssnar redan målgrupperna på podcasts.
  • Uppmärksamhet under längre tid. I dessa klick-tider ger podcasten en möjlighet att få kommunicera med målgrupperna under en lägre tidsenhet. Med ett välproducerat och intressant innehåll kan man inte bara få uppmärksamhet vid ett tillfälle utan även skapa återkommande lyssnare genom prenumeration.
  • Även om det numera finns många podcasts är konkurrensen om uppmärksamhet inte lika stor som i andra kanaler.
  • Podcasten skapar nära relationer. Poddlyssnare kommer väldigt nära de som pratar, de uppstår en relation som gör att de nästan känner sig som vänner.
  • Breddat synlighet. I ett bolag finns många berättelser och personligheter, genom en podd-serie kan man beskriva bolaget ur många perspektiv och involvera fler människor än de vanliga talespersonerna.

 

 

Till skillnad från många andra medier, framför allt de sociala, är podcasts dessutom ett mycket positivt medium. Detta beror främst på att få eller inga orkar lyssna på en podcast som de inte tycker är intressant eller givande, vilket innebär att man tappar de eventuella trollen på vägen och får ett större engagemang av de som lyssnar hela vägen.

 

 

Så var börjar man någonstans?

Som med alla nya aktiviteter finns det en rad ”upplevda” trösklar som måste passeras. Utöver att det finns vissa teknologiska utmaningar är nog en av den vanligaste invändningen att man inte har någonting att berätta. I alla fall inte så att det räcker till att göra mer än ett avsnitt.

 

Enligt min erfarenhet har även de minsta företagen många berättelser som kan öka kunskapen om såväl bolaget som dess verksamhet och samtidigt skapa helt nya relationer. Ju större verksamhet desto fler berättelser finns det nog.

 

Att ge löften om att äta upp sin högra sko kanske inte står så högt i kurs just nu, men jag kan lova att ni genom att integrera podcasts i er kommunikation kommer ni att fördjupa relationen med era viktigaste målgrupper. I alla fall om vi, med våra Kreativa Producent Anton Körberg i spetsen, är med och hjälper till.

 

/Mikael Zillén, Grundare & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*