#2 Nå ut med statistik
Statistik och siffror är alltid bra att använda i kommunikation. Speciellt om du vill nå ut i media.
Siffror är nämligen bra för media snabbt ska kunna åskådliggöra och förtydliga resonemang. Och som alla vet är snabbhet en viktig insatsvara i dagens mediemarknad. Dessutom skapar de också trovärdighet. Men det gäller att använda statistik och siffror på ett balanserat sätt. För mycket siffror kan ha motsatt effekt, det vill säga ditt huvudbudskap riskerar att försvinna.
Siffrorna ska förstås också vara korrekta så lägg ner ordentligt jobb på att verifiera och stämma av dem. Du måste vara beredd på att mottagaren vill ta del av underlag eller åtminstone på något sätt kunna verifiera dess korrekthet.
Undersökningar är ofta populära bland media så vid rätt tillfälle kan det vara en idé att låta någon göra en undersökning som du kan använda i din kommunikation.
Nedan är ett exempel på hur man kan använda statistik. Klippet är från SvD Näringsliv som skriver om vår årliga Twitterundersökning.
Kan det vara något för er?
/Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect on: |
No Comments