3 frågor till våra nya PR-stjärnor
Sen en vecka tillbaka har vi på Box Communications fått tillökning. Ytterligare två PR-proffs har anslutit till vårt kontor på Kungsgatan 29. Vi ställde tre frågor till Maria Matseke och Petra Zillén.
1) Ni jobbade ihop på Edelman PR för 10 år sedan, hur känns det att återförenas?
Petra: Det känns väldigt bra! Det var Maria som anställde mig på Edelman för många år sedan och hon är otroligt klok och kunnig. Det känns helt självklart och naturligt att vi nu ska jobba tillsammans igen och gemensamt vidareutveckla Box Communications PR-erbjudande – och det ska bli mycket roligt!
Maria: Petra och jag har fört många och långa samtal genom åren och närt en dröm om att bygga något tillsammans och nu är det äntligen dags! Vi kompletterar varandra både vad gäller kompetens och personlighet och vi vet av erfarenhet att vi är en superkombo.
2) Ni har bägge jobbat med PR och kommunikationsfrågor under många år, vilka är de största förändringarna i dag jämfört med tidigare?
Maria: Förändringen de senaste tjugo åren är enorm och listan kan göras lång. PR har blivit ett affärsstrategiskt verktyg för de flesta företag och utbudet av kommunikationstjänster har blivit mycket större. Med den digitala explosionen kom också ett oändligt antal nya kanaler vilket fullständigt har ritat om kartan. PR-byråerna har till antalet blivit så många fler, på 90-talet gick det att hålla reda på namnen på PR-byråer vilket är omöjligt idag.
Petra: Den otroliga utveckling som skett inom kommunikationsområdet. Inför mitt första stora PR-jobb i New York för precis 20 år sedan, åkte jag hem under sommaren för att läsa på om PR. Och jag hittade inte en enda bok! Idag drunknar man nästan i det hav av böcker som finns om de olika disciplinerna. Jag tyckte också att det var begränsande att efter några år komma hem till Sverige igen till den syn man hade på PR då: att PR var = medieutrymme. Public Relations är ju så mycket mer: det är att bygga fruktsamma relationer med alla sina målgrupper. Idag inser företag och organisationer att all verksamhetsutveckling behöver stöttas av ett genomtänkt kommunikationsarbete. Det har också skett en professionalisering av yrket och idag är det mer regel än undantag att kommunikationschefen också sitter i ledningsgruppen.
3) Vilken typ av uppdrag ser ni mest fram emot att ta er an framöver?
Petra: Tidigare har uppdragen varierar stort. Allt från att projektleda Almedalsprojekt från ax till limpa, till att hjälpa företag och organisationer att ta fram kommunikationsstrategier och budskap och sätta dessa internt och externt. Jag ser fram emot att även fortsättningsvis jobba med många och varierande uppdrag. Helst i nära samarbete med kunden och då jag får vara drivande, strategisk och kreativ. Favorituppdraget är när man tillsammans med kunden lägger upp strategi och upplägg och sen också är med och genomför de olika processerna.
Maria: Jag ser fram emot ett gemensamt uppdrag där vi tillsammans får möjlighet att skapa magi tack vare vårt engagemang, vår kreativitet och vår erfarenhet. Att återigen jobba med Petra i PR-projekt helt enkelt!
No Comments