#4 Medieträna mer
När du är i kontakt med media, i telefon eller i ett möte, har du ofta bara några sekunder på dig att få fram ditt budskap. Då gäller det att du är väl förberedd och vet vad du ska säga. Den som ska träffa media bör också förstå hur medielogiken, i synnerhet för det aktuella mediet, ser ut för tillfället. Om du vet vilken roll du spelar i samtalet är det lättare att nå en bra balans.
Det du tycker är en bra nyhet och som du hoppas ska få spridning kanske är helt ointressant för journalisten. Du måste i förväg försöka lista ut vad de tycker är intressant och vad de kan tänkas ställa för frågor till dig om. Öva därför innan du träffar media. Om du ofta befinner dig i rampljuset använd också en videokamera så ser du hur du tar dig ut och hur du låter.
Att medieträna är inte fult eller ett sätt att ”komma undan svåra frågor”. Det handlar om att göra ett professionellt intryck. Som inom alla andra områden skapar övning en trygghet, vilket kommer att innebära ett bättre slutresultat för alla inblandade parter. Dessutom blir du säkrare på dina budskap, vilket kan behövas även i andra sammanhang.
För det är ju som Ingemar Stenmark sa: ”Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag”.
Några tips:
- Om du blir kontaktad av media fråga vad saken gäller och be att få återkomma om inom kort (15 – 30 minuter).
- Fundera igenom dina svar och dina budskap. Ha max tre budskap (tänk vård, skola och omsorg).
- Ring alltid tillbaka!
- Efter intervjun be alltid att få läsa dina citat.
- Spela för säkerhets skull in intervjun. Om du i efterhand känner dig felciterad är det alltid bra att kunna gå tillbaks till källan för kontroll.
I behov av fler tips?
/Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect on: |
No Comments