Antalet börs-vd:ar på Twitter minskar för första gången på 10 år – en Elon Musk-effekt?

Börs-vd:ar på Twitter, kartläggning, årlig, 2023, Box Communications

Antalet börs-vd:ar på Twitter minskar för första gången på 10 år – en Elon Musk-effekt?

I år är det 10-årsjubileum och dessutom sista gången Box Communications genomför sin kartläggning av hur digitala börs-vd:arna är. På samma sätt som alla tidigare år har Twitter använts som en temperaturmätare. Anledningen till det är helt enkelt för att det är den digitala mötesplats där många av samhällets viktigaste aktörer inom politik, media, investeringar och näringsliv återfinns, det vill säga den kanal som kan skapa mest affärsnytta. Totalt fanns det 163 (2022: 187) börs-vd:ar med ett twitterkonto, vilket motsvarar närmare 16 (2022:18) procent av de noterade bolagen. Detta är den första minskningen sedan kartläggningens startade 2014, då det för övrigt fanns 7 vd:ar. I undersökningen ingår bolag noterade på Nasdaq Stockholms huvudlista, First North Growth Market, NGM och Spotlight.

 

Störst andel twittrande vd:ar har bolag som är noterade på Spotlight (20,9 procent) följt av NGM (19,5 procent), där den senare uppvisade en ökning med 5,9 procentenheter. Minst andel har de bolag som är noterade på Nasdaq Stockholms Large Cap-lista (11,1 procent), efter sena vd-avhopp i bland annat SBB.

 

– I en värld där allting tenderar att bli likriktat blir den personliga kommunikationen allt viktigare, och vem är bättre lämpad att bli bolagets främsta influencer än dess vd? Twitter har alltid varit ifrågasatt, men kanske mer än någonsin det senaste året efter att Elon Musk köpte kanalen. Kanske kan detta ha påverkat en eller annan vd att sluta, men jag tror den största Musk-effekten är hans beslut om att ta bort inaktiva konton. Tvärtom så har vd:ar som exempelvis Spotifys Daniel Ek (@eldsjal) nyligen ökat upp sitt engagemang. Så det är inte för sent att börja och man ska absolut inte ”betta” mot Elon, säger Mikael Zillén, vd på Box Communications.

 

Utöver att lyfta fram de vd:ar som är digitala förebilder och publicerar Box även topplistor uppdelat på kategorierna Large Cap, Mid Cap, Small Cap, First North, NGM och Spotlight. Årets topplistor återfinns nedan.

 

Om undersökningen

De 1046 bolag som ingick i undersökningen var noterade eller listade den 24 maj på Nasdaq Stockholms huvudlista, First North Growth Market, NGM och Spotlight. Själva kartläggningen genomfördes vid under de första två veckorna i juni.

 

______

 

Rankingen baseras på en rad parametrar som ingår i Box Communications modell i kombination med närmare analys av respektive konto vid behov. Nedan återfinns årets toppnoterade vd:ar för respektive börslista. Övriga 140 vd:ar hamnar på en hedrande delad fjärde eller femteplats och får helt enkelt sikta in sig på att bli lite bättre i framtiden.

 

 

-  Fyra vd:ar behåller första platsen från 2022 och två hamnar i topp för första gången. Alan Mamedi, Anders Storm, Tobias Sjögren och Hans Tino Hansen toppade respektive börslista förra året medan Fredrik Wester och Per H Börjesson är nya för i år. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera till vinsten i denna den sista rankingen vi gör, säger Mikael Zillén, Box Communications. 

 

Nasdaq Stockholm Main Market - Large Cap

  1. Alan Mamedi, Truecaller (@AlanMamedi)
  2. Rikard Josefson, Avanza Bank (@RikardJosefson)
  3. Börje Ekholm, Ericsson (@Borje_Ekholm)
  4. Lars Wingefors, Embracer Group (@Wingefors)

 

Nasdaq Stockholm Main Market - Mid Cap

  1. Anders Storm, Sivers Semiconductors (@StormSivers)
  2. Mark Jensen, Ambea (@fmarkjensen)
  3. Anand Srivats, Tobii (@MySrivatsaanand)

 

Nasdaq Stockholm Main Market - Small Cap

  1. Tobias Sjögren, Starbreeze (@tobiassjogren)
  2. Pål Ryfors, Episurf Medical (@palryfors)
  3. Jean-marie Mognetti, CoinShares (@jmmognetti)
  4. Anna Ljung, Moberg Pharma (@MobergPharma)

 

First North Growth Market

  1. Fredrik Wester, Paradox Interactive (@TheWesterFront)
  2. Christian Ander, Goobit Group (@nderchris)
  3. Richard Paxman, Paxman (@RichPaxman)
  4. Christina Seelye, Zordix (@cseelye)

 

NGM

  1. Per H Börjesson, Investment AB Spiltan (@Spiltan)
  2. Fredrik Söderberg, AIK Fotboll (@FreddeSoderberg)
  3. Patrik Knutsson, Kvix (@patrik_knutsson)
  4. Per Storm, Mahvie Minerals (@storm_per)

 

Spotlight

  1. Hans Tino Hansen, Risk Intelligence (@HthHans)
  2. Jon Karlung, Bahnhof (@JonKarlung)
  3. Torbjörn Sjöström, Novus Group (@t_sjostrom)
  4. Jesper Martell, Comintelli (@JesperMartell)

 

Den sista kartläggningen

Även om det fortfarande finns otroligt många börsbolag som skulle tjäna på att ha en mer synlig vd på Twitter, så har nog de flesta vid det här laget tagit ett medvetet beslut om hur man ska agera på sociala medier. Successivt kommer antalet växa i takt med att en yngre generationer tar över, sen finns det naturligtvis även de som likt Daniel Ek som på egen hand kommer att dra slutsatsen att det finns goda skäl att synas lite mer. Med andra ord kan man säga att vårt uppdrag är slutfört. Men vi finns naturligtvis kvar för den som vill bolla frågor om Twitter eller andra kommunikativa utmaningar.

 

För mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */