Är pressmeddelandet dött eller viktigare än någonsin?, i ett sammandrag

Är pressmeddelandet dött eller viktigare än någonsin?, i ett sammandrag

Att pressmeddelanden är ett hett ämne i dessa tider fick vi återigen ett kvitto på, när Box Communications idag för andra gången i år anordnade ett frukostseminarium som drog fullt hus! Vad har pressmeddelandet för roll när allt digitaliseras och traditionell media kämpar för sin överlevnad.bild-2 Närmare 100 deltagare fick höra vilka misstag man bör undvika, hur man ökar sannolikheten för publicering samt hur man bör agera när journalisten äntligen ringer.

Mikael Zillén gjorde en exposé över pressmeddelandet, från historiens första som skrevs 1906 av Ivy Lee för Pennsylvania Railroad Company efter en tågurspårning till dagens ”klickmaximerande” releaser ämnade att spridas viralt via Google, Buzzfeed med flera digitala aktörer. Mikael gav också några handfasta tips för att lyckas bättre med att intressera media i det ständiga informationsflödet.

Tomas Öqvist gick igenom resultatet av vår pinfärska journalistenkät samt presenterade några av de klassiska fallgroparna vid framtagande och distribution av pressmeddelanden. På frågan om pressmeddelandet är dött eller viktigare än någonsin svarade journalisterna ”att det är inte dött eller viktigare än någonsin, men det är fortfarande viktigt”.

PublikbildSeminariet avslutades med några konkreta råd från vår medieexpert Hasse Gustafsson, exempelvis vad man ska göra när journalister ringer för att ta reda på mera. Han betonade också vikten av att låta kommunikatören styra utformningen av pressreleaserna.

”Ingen VD i en större organisation skulle komma på tanken att göra räkenskaperna själv, men när det gäller kommunikationen är det tydligen fritt fram att klanta till det hur mycket som helst”, sa Hasse Gustafsson.

Anledningen till att vi vill lyfta dessa frågor är att många bolag och organisationer kan få ut så mycket mer av sina nyheter och pressmeddelanden, men då gäller det att rannsaka sig själva, identifiera vad man vill förmedla och inte skylla på media om ingenting publiceras. Detta är särskilt viktigt i den digitala omvärld vi lever i idag.

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */