Årets topplacerade börs-vd:ar på Twitter och Nyhetsbyrån Direkt om sociala medier

Börs-vd:ar, Twitter, Box communications, kartläggning, smart kommunikation

Årets topplacerade börs-vd:ar på Twitter och Nyhetsbyrån Direkt om sociala medier

Det är sjätte året i rad som vi genomför vår kartläggning och ranking av svenska börs-vd:ar aktiva på Twitter. Utvecklingen går ”framåt”, om än i ett ganska modest tempo. 2014 identifierade vi totalt 6 twittrande börs-vd:ar på Nasdaq Stockholms huvudlistor, som året därpå hade växt till 13. I år är antalet för huvudlistorna 42 och totalt för samtliga börslistor har vi identifierat 119 vd:ar.

 

Visst finns det trösklar att passera och ett inbyggt motstånd mot sociala medier hos många, men vi är övertygade om att de flesta bolag skulle vinna på att ha en twittrande vd. I synnerhet de mindre och medelstora bolagen som ibland kan ha svårt att nå ut skulle gynnas, så därför har vi i år även inkluderat bolag noterade på Spotlight, NGM och First North.

För två år sedan

 

En viktig förmedlare av finansiell information är Nyhetsbyrån Direkt. För två år sedan ställde vi några frågor till Martin Hävner redaktionschef på Direkt, där en av frågorna avseende användandet av sociala medier löd ”Hur tror du att det kommer se ut om två-tre år?”.

 

Martin svarade då: ”Informationsflödet kommer inte att minska, så vikten av sociala medier i nyhetsrapporteringen kommer bara att öka. Sen vilken plattform som kommer att vara den dominerande återstår att se.”

 

Eftersom det nu gått två år följde vi i år upp med några nya frågor.

Om Twitter och hur börsbolagen och dess vd:ar kan nå ut

 

1) Hur viktiga är sociala medier för er nyhetsrapportering idag?

Sociala medier, och då särskilt Twitter, är en numera en fundamental del i redaktionens arbete, som ett verktyg på flera olika områden:

  • i nyhetsvärderingen (vad pratas det om därute?)
  • för inhämtning av information (med stor portion källkritik!)
  • för omvärldsbevakning (vad skriver andra medier/bedömare om?)
  • för dialog med läsare (varför rapporterade vi som vi gjorde)
  • för marknadsföring av redaktionens arbete (smakprov)
  • etc

 

2) På vilket sätt har sociala medier förändrat ert arbetssätt de senaste åren?

I och med sociala medier, och då särskilt Twitter, har vi fått ännu fler fönster ut mot omvärlden. Det har gjort oss mindre beroende av proprietära informationssystem och gett oss ett verktyg för att på ett kostnadseffektivt sätt komma i kontakt med stora delar av vår målgrupp.

 

3) Hur tror du att detta kommer att se ut om två till tre år?

Såklart otroligt svårt att säga med någon grad av visshet, men principerna och trenden kanske densamma. Det kommer väl komma ännu flera sociala medier och det i sig skapar utmaningar (större fragmentering - > var vill vi synas? Var ska vi ha koll?)

 

4) Vilket är det mest använda sociala mediet och vilket föredrar ni?

Twitter

 

5) Tror du att börsbolag och/eller en börs-vd med ett aktivt deltagande i sociala medier har större möjlighet att nå ut med sin berättelse?

Ja, det tror jag och nyckelorden är väl "aktivt deltagande". Att bara lägga ut länk till rapport eller vd-ord eller liknande kommer inte igenom bruset. Å andra sidan – att helt släppa sargen kan ge andra utmaningar, tex vad gäller regelverk (Musk!), trovärdighet, opinionsmässiga snedsteg.

Innan vi tittar på årets topplaceringar så tar vi en titt i backspegeln  

 

För att påminna oss om varför vi årligen gör vår kartläggning kan det vara bra att gå tillbaka och läsa utvalda vinnarintervjuer.

 

När Ola Rollén, vd för Hexagon, knep första platsen för fyra år sedan lyfte han kontakten med kunder och anställda som de största fördelarna med sitt twittrande och han såg egentligen ingenting negativt mer än tillgängligheten. På frågan om han skulle rekommendera andra vd:ar att klivet ut i de digitala kanalerna var svaret ”Bara om de är beredda på den exponering det faktiskt innebär att vara fullständigt tillgänglig. Det är som att sätta kontoret mitt på Sergels torg.” Det handlade med andra ord inte om rädsla för att säga för mycket, snarare risken att inte hinna säga tillräckligt.

 

Frank Fiskers, dåvarande vd för Scandic, lyfte fram just Ola Rollén som en inspiration till att han började använda Twitter. På frågan om han skulle rekommendera andra vd:ar att ge sig ut på Twitter svarande han ”Frågan saknar egentligen mening. Jag tror inte att någon vd idag kan låta bli att kommunicera digitalt med sina intressenter! Att vara frånvarande på sociala medier är idag ingen option.”

 

En tillbakablick är inte fullständig om man inte lyfter in ett citat från den vd som prenumererat på en topposition de senaste fyra åren, Kristian Kinch vd för Bactiguard. För vd:ar som letar efter en förebild och inspiration rekommenderas att följa Christian. När han för något år sedan fick frågan om skulle rekommendera andra börs-vd:ar att ta klivet ut och kommunicera via sociala medier så blev svaret ”Ja – varje dag ett bolag väntar är en förlorad dag av erfarenhet.”

Här kommer årets vinnare

 

Nedan återfinns de topplacerade vd:arna. För att se topp-tre, för respektive lista, samt alla övriga twittrande vd:ar finns länkar längst ner.

Investor Relations, corporate communications, Börs-vd, Twitter, Box Communications, digitalt ledarskap

Vinnare Large Cap:

 

Johan Dennelind (@jdennelind), Telia Company AB

Johan är tillbaka på tronen som Sveriges bästa storbolags-vd på Twitter. Att navigera ett storbolag under stor omvandling och samtidigt finna tid för att närvara i digitala kanaler är ett tecken på hur en digital förebild ska vara. Genom att vara lite personlig, berätta om bolaget och branschen ger Johan sina följare en god insyn i Telia Company vilket sammantaget är värt årets topplacering.

 

Vi gratulerar Johan till årets topplacering!

börs-vd, kartläggning, sociala medier, digital kommunikation, twitter, digitalt ledarskap, Investor Relations

Vinnare Mid Cap

 

Klaus-Anders Nysteen (@klnysteen), Hoist Finance AB

Förra året utnämnde vi Klaus-Anders till ”Rookie of the year”, vilket då gav en andraplats. Vi skrev också att om han bara höll nivån skulle han utmana om förstaplatsen. Nu anser vi nog att Klaus-Anders höjt nivån ytterligare vilket gjorde detta till ett enkelt val. Om man får önska något till nästa år så kanske det skulle vara lite mer information av typen ”behind the scenes” från Hoist. ”Keep up the good work” och grattis säger vi.

Vinnare Small Cap

 

Christian Kinch ( @Christiankinch), Bactiguard Holding AB

Christian har abonnerat på förstaplatsen de senaste åren och han är verkligen en digital förebild som andra ledande befattningshavare kan titta på för inspiration och vägledning. Christian berättar naturligtvis om Bactiguard och branschen, men är även privat och delar gärna med sig av intressanta händelser inom såväl svensk som internationell tennis. Vi säger bara game, set and match och ett stort grattis i år igen!

Vinnare First North

 

Anders Fogelberg (@Vastkusttradern), FlexQube AB

Ännu en ny intressant bekantskap. Anders twittrar om både högt och lågt, han berättar om bolaget och är delaktig i samhällsdebatten. Vi tycker att han är en mycket god digital förebild som är väl värd att utses till första platsen bland de många twittrande börs-vd:arna på First North.

Vinnare NGM

 

Daniel Daboczy (@fundedbymeceo), Funded by me

Även om Daniel varit en aktiv twittrare sedan april 2013, så är han en relativt ny twittrande börs-vd. Funded by me noterades så sent som den 8 mars i år, och resan sedan dess har varit ganska svettig. För bolagets aktie i alla fall. Daniel kämpar dock på och håller en god balans på Twitter vilket ger honom en topplacering i år.

Vinnare Spotlight

 

Jon Karlung (@JonKarlung), Bahnhof

Som vd för Bahnhof tar Jon gärna strid för ett öppet Internet, nu senast i samband med EU:s omröstning om det kontroversiella upphovsrättsdirektivet och det så kallade ”internetfiltret”. I en kartläggning som hyllar och lyfter fram börs-vd:ars närvaro och aktivitet på Twitter så kan inte Jons engagemang för ett öppet och fritt Internet rendera annat än en första plats.

Länkar till andra topplistor:

Large Cap

Mid Cap

Small Cap

First North

NGM

Spotlight

 

I övrigt om du några frågor eller vill ha mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, Vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Gå gärna med i LinkedIn-gruppen Investor Relations Sweden för nyheter och informationsutbyte inom IR-området.

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */