Att gå stärkt ur en kris – sju strategier för framgång

Kris, kriskommunikation, strategisk kommunikation, aktie, värdering

Att gå stärkt ur en kris – sju strategier för framgång

När kriser slår till står företagsledare och organisationer inför avgörande beslut som kan stärka eller försvaga varumärket långsiktigt. Detta gäller inte minst omständigheter som ligger helt utanför bolagets kontroll, som exempelvis geopolitiska faktorer, där vi nu går in i en period av osäkerhet över hur Donald Trumps kommande presidentskap kan påverka den globala affärsmiljön. Att förbereda sig för potentiella osäkerheter i en kris, och förstå när och hur en kris kan eskalera, blir avgörande för att inte tappa mark. Genom att identifiera, agera och kommunicera rätt kan företag i stället stärka sitt varumärke och sitt förtroendekapital, trots utmaningar och riskfyllda tider.

 

 

1) Identifiera krisen tidigt

 

Att tidigt inse att en händelse kan bli en kris gör det möjligt att förbereda sig bättre än de som ignorerar varningssignalerna. Företag som hanterar kriser väl prioriterar den externa uppfattningen över egna åsikter och undviker att hamna i ett defensivt läge.

 

 

2) Var förberedd

 
Ha krisplaner och öva regelbundet. Planerna bör täcka alla företagsområden och ta höjd för även osannolika scenarion. Simuleringar förbereder teamen för skarpt läge.
 
 

3) Ta reda på fakta

 
Att samla korrekt information är avgörande i krisens inledningsskede när informationen ofta är bristfällig. En noggrann faktainsamling gör det lättare att agera korrekt och ta medvetna beslut.
 
 

4) Agera snabbt

 
Både krishantering och kommunikation kräver snabbhet. Ibland finns bara minuter att förmedla en berättelse. Även om företaget endast kan bekräfta att krisen hanteras, bör detta kommuniceras för att inte lämna plats för andra att forma narrativet.
 
 

5) Tänk med hjärtat

 
Empati i krishantering är centralt. Stress kan göra att människor stänger av känslorna, men i en företagskris är förmågan att visa empati och ta ansvar avgörande för att fatta rätt beslut.
 
 

6) Var ärlig

 
Förtroende byggs genom ärlighet. Förklaringar och ursäkter för misstag stärker trovärdigheten. Investerare och andra intressenter har visat sig värdera ledningens hantering av en kris mer än själva händelsen i sig.
 
 

7) Se möjligheterna

 
Företag som hanterar kriser strategiskt kan stärka sitt varumärke. Exempelvis återkallade Johnson & Johnson snabbt Tylenol-produkter efter en förgiftningsskandal på 80-talet, vilket satte nya standarder för produktsäkerhet. Under pandemin anpassade företag som Peloton och IKEA sina affärsmodeller för att möta nya kundbehov. Kriser ger möjlighet till innovation och tillväxt för företag som agerar strategiskt och ansvarstagande.

 

 

Kriser kommer alltid att inträffa. Hur bolagens ledningar hanterar dem, det är avgörande för om kriser också blir kommunikativa kriser som förstör varumärket. Eller om ledningarnas professionella krishantering leder till att varumärket stärks.

 

För mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */