Blogga för tusan!

Blogg, företagsblogg, content, content marketing, Box Communications

Blogga för tusan!

Om varför företag ska blogga 2019.

I dessa tider när video är hetare än gröt, kan man ju verkligen undra om företagsbloggen har någon plats i en väl utvecklad content-strategi. Svaret på den frågan är enligt mig ett rungade ja! I alla fall om man ser ett värde i att generera trafik till sin hemsida.

 

 

Men är det verkligen någon som läser bloggar nu för tiden?

Ja det är klart att det är, du läser ju till exempel den här bloggen just nu. Att en företagsblogg åtminstone på marginalen ökar besöksfrekvensen på en hemsida kan man nog förstå rent intuitivt. Desto mer innehåll som Google och andra sökmotorer kan identifiera på en hemsida desto större sannolikhet att man kommer att dyka upp i någons sökresultat. Men även om det finns många undersökningar som pekar på en ökad besöksfrekvens går det naturligtvis inte att med säkerhet säga hur mycket trafik en blogg kommer att genera. Det beror på många faktorer som bland annat inläggsfrekvens, kvalitet samt spridningsmöjligheter.

I dessa tider när det blir allt svårare att tränga igenom bruset blir det extra viktigt att ha en kanal som man fullt ut kontrollerar. Företagsbloggen är ett av de mest effektiva verktygen för att skapa en digital närvaro och även om den kanske är bäst på att skapa långsiktiga relationer kan den även driva affärer på kort sikt.

 

 

Blogginlägg kan leva länge

Du kanske läser det här blogginlägget när det var rykande färskt i början av mars 2019, men du kan lika gärna ha klickat på det långt senare. Riktigt bra blogginlägg som intresserar din målgrupp kan bli så kallade ”evergreens”, det vill säga inlägg som står sig väl trots tidens gång. Alla inlägg blir naturligtvis inte långkörare, men ju bättre man känner sin målgrupp desto större är sannolikheten att man oftare träffar rätt i sin kommunikation.

 

 

Skriv för er målgrupp

Till syvende och sist så är huvudanledningen till att starta och underhålla en företagsblogg att man vill att målgruppen ska bli intresserade av det erbjudande man har och i en förlängning även konvertera till prospekts och kunder. Vi på Box Communications har haft vår blogg igång under många år, och genom att skriva om olika ämnen vill vi naturligtvis visa på vår expertis inom dessa områden. Det här inlägget visar förhoppningsvis på vårt kunnande om bloggande och alla dess aspekter, men kanske också på vår förståelse för det bredare kommunikationsarbetet.

Det är med andra ord viktigt att veta vad målgruppen är intresserad av och hur det kan länkas in i ert erbjudande. Därutöver måste man förstå att målgruppen befinner sig i olika stadier; somliga är redo för köp medan andra bara behöver få upp ögonen på er existens.

Därför är det viktigt att blanda inlägg som är mer övergripande med inlägg som går in i detalj. Allt passar inte alla, men det gäller att skriva så alla kan hitta något.

 

 

blogg, företagsblogg, content, content marketing

Strukturera arbetet rätt

Att driva en företagsblogg är verkligen ett maratonlopp. För även om bloggande kan ge relativt snabba resultat måste man ha ett långsiktigt perspektiv. Ett alltför ad hoc-betonat arbete riskerar att leda till sporadiska inlägg utan en röd tråd och med risk för att man missar själva målet med arbetet. Oavsett man avser skriva allt själv eller ta in hjälp så är det bra att göra en intern resursinventering innan man börjar. Ju fler som kan vara med och skriva, desto lättare blir arbetet och publicering av nya inlägg kan ske med tätare intervaller. Att skapa en publiceringsplan underlättar också arbetet.  Där kan man plotta in händelser som kan vara viktiga och påverka just er bransch samt arbeta med rubriker och de sökord ni helst av allt vill förknippas med.

 

Dela i sociala medier och följ upp

När man väl har skrivit ett blogginlägg vill man självklart nå ut till så många som möjligt. Därför är det viktigt att sprida sina inlägg i sociala medier, som självklart är en del i er content-strategi. Hur man bäst gör det får vi återkomma till i ett annat inlägg (eller så kan du söka bland gamla inlägg eller kontakta oss).

Även om man har en publiceringsplan så ska man inte se den som huggen i sten. Genom att följa upp och analysera hur olika inlägg tas emot kan men efter ett tag få en bättre bild över vad målgruppen uppskattar att läsa. Med dessa insikter kan man uppdatera och finslipa sin publiceringsplan för att få bättre genomslag.

 

 

Prenumerationer

Ett annat eller ytterligare sätt att skapa en trogen publik är genom att erbjuda en prenumerationstjänst. Genom att exempelvis koppla ihop bloggen med MailChimp kan man lätt samla upp läsare som man skickar nyhetsbrev till varje gång man publicerar något nytt. Utöver att man de facto får en direktkontakt med målgruppen är en ytterligare fördel med detta är att man i nyhetsbrevet även kan inkludera annan relevant information eller eventuella erbjudanden.

 

 

Sist men inte minst

Som du förstår är vi starka förespråkare av företagsbloggar, och pratar gärna med er om såväl hur ni skulle kunna lägga upp ert arbete som hur vi kan vara behjälpliga. Om ni inte riktigt är där ännu kanske vår korta skrift ”Blogga – en introduktion” kan vara något. Fyll i formuläret nedan så mejlar vi ett exemplar till dig.

 

 

/Mikael Zillén, Grundare & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

    Missa inga inlägg, prenumerera!

    * indicates required
    No Comments

    Post a Comment

    *

    /* ]]> */