Börs-vd åker ut med dålig kommunikation
I vår årliga finansmarknadsenkät har vi de senaste åren ställt frågan till svenska finansproffs vilka bolag de anser skapar respektive förstör värden genom sin kommunikation. Intressantast i dessa dagar är att studera de bolag som hamnade längst ner i förra årets ranking. (Hela listan finns att läsa HÄR)
Vi erbjuder naturligtvis varje år alla bolag, såväl de som kommer ut bäst som sämst, att ta del av de motiveringar vi får in. För något år sedan skickade vi till och med ut personliga brev till respektive vd. Man kan tycka att framför allt de som återfinns längst ner på listan borde vara mest intresserade av det ris och ros finansmarknaden anonymt delar ut, men så här långt har vi bara vid ett (1)!? tillfälle presenterat resultatet för en bolagsrepresentant.
Kommunikation blir en allt viktigare insatsvara i affärsvärlden, i synnerhet i den allt mer digitaliserade värld vi lever i. Det är sannolikt inte alla börs-vd:ar som förstår, eller vill ta till sig, att dålig kommunikation kan påverka den verksamheten man leder negativt. Men om man förstår att dålig kommunikation kan sluta i att man står utan jobb kanske det blir fler som vill höra vad man gör fel och hur man kan bli bättre. Vi får väl se hur det blir med den saken när resultaten från vår nästa enkät är klara i slutet av året.
Frågor eller synpunkter? kontakta gärna:
Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect on: |
No Comments