Bygg expertroll och ledarskap med ljud och bild
Möjligheterna att nå ut med sina budskap ökar ständigt, men det kräver samtidigt nya angreppssätt. Er bildbank kanske är sprängfylld men hur är det ställt med ljud- och filmbanken?
En film säger mer än...
En gång i tiden, för inte så länge sedan, var uttrycket en bild säger mer än tusen ord relevant men frågan är om det gäller längre när alla vill ha rörliga bilder. Och en film förmedlar så mycket mer, på både gott och ont. Om man tittar runt lite på olika företags hemsidor så finns det en och annan film. Det brukar ofta vara intervjuer med ledningspersoner och lite beskrivande filmer och verksamheten och de produkter eller tjänster man erbjuder. Ibland är det bra, men ofta finns det mer att önska.
Precis som med biofilmer så är det få som håller i längden. Men med ett genomarbetat manus, god coachning, expertfilmare och en proffsig efterproduktion kan man nå riktigt höga höjder. Och teknikutvecklingen har dessutom gjort att det inte behöver kosta skjortan.
Webb-tv det nya svarta
Digitaliseringen har inneburit att alla medier tenderar att konvergera till att bli någon form av mediehybrider; etermedia har textburen rapportering i sina kanaler samtidigt som de tidigare tidningshusen numera driver webb-tv. Dessutom finns det mängder av YouTube-stjärnor med följarskaror som kan göra vilken mediechef som helst avundsjuk.
Och kan dom så kan ni, alla kan nämligen webbcasta. Precis som med företagsfilmer så har kostnaderna för att webbcasta blivit mer hanterbara. Att spela in i studio med proffs kostar naturligtvis lite än att göra hemsnickrade produktioner mer men skapar också mervärde på många sätt.
En välproducerad vd-intervju kan ge många ringar på vattnet, i synnerhet nu när det finns så många webb-tv-kanaler som sänder ekonominyheter. Konkurrensen mellan DI-tv, SVD-tv, EFN och alla andra som behöver innehåll gör att de dels kan det lyfta in intervjun direkt i tablån eller så bygger man en expertroll för senare intervjuer. För experter behövs inom många områden.
En podcast kanske?
Ett annat sätt att ta ledarskap över frågor som är relevanta för företaget är att starta en podcast. Att ta ledarskap över viktiga frågor kan handla om att skapa en berättelse om företagets verksamhet för att slippa missförstånd. Det kan vara användbart för exempelvis Corporate Comm eller Investor Relations-kommunikation (IR), där ofta grundläggande information tenderar till att försvinna på vägen till intressenterna. Vem vet till exempel vad Ericsson håller på med nu för tiden.
Expertrollen kan också handla om att skapa en poddserie om det område som företaget verkar inom. Exempel på det är pensionsrådgivarna Söderberg & Partners podd som de lanserade nyligen eller Telia Företags podd Digitalisterna. En bra podd behöver inte ha många lyssnare, så länge de som lyssnar är de rätta.
Alla har något att förmedla
Ibland kan det vara bra att få det externa perspektivet när man ska träda in på nya kommunikativa marker. Så ett möte med oss på Box Communications kanske kan vara en bra början, i synnerhet nu när vi har vår kreativa producent, Anton Körberg, på plats. Så hör av dig för ett möte!
No Comments