Den digitala vd:n visar vägen in i framtiden

Digital vd, twitter, kartläggning,influencer

Den digitala vd:n visar vägen in i framtiden

Den digitala vd:n visar vägen in i framtiden

Just nu håller vi på att sammanställa årets kartläggning över svenska börs-vd:ar på Twitter. I år blir det åttonde året i rad som vi på Box Communications kartlägger, rankar och lyfter fram digitala förebilder bland svenska börs-vd:ar på Twitter. Det senaste året har med all tydlighet visat att det digitala ledarskapet är viktigare än någonsin. Ett av huvudskälen till att vi gör denna kartläggning är vår övertygelse om att förr eller senare kommer att bli affärskritiskt. Vi kanske inte är där riktigt ännu men det finns många datapunkter som visar att vi börjar närma oss. I takt med att allt fler vänjer sig med att kommunicera digitalt, oavsett det sker via ljud, bild, film eller text, så kommer trycket att öka på företag att inte bara vara digitala internt utan faktiskt inkorporera det i all kommunikation. Och för att få snabb intern acceptans och ett stort externt genomslag är det oerhört viktigt att ledningen visar vägen, och där fungerar Twitter som en mycket bra kanal.

 

Trots att resultaten ännu inte är riktigt klara vet vi att det är fler börsbolag än vd:ar som finns representerade på Twitter, samtidigt som vi anser att det borde vara tvärtom. Många bolag startade konton för länge sedan, men har aldrig riktig fått kläm på hur man ska agera för att få ut något värde. Många är också de bolag som både minskat sitt engagemang eller helt slutat twittra. Det finns sannolikt goda skäl för det. Ett av de viktigaste är att i takt med att plattformen mognat så har företag och organisationer tappat sin dragningskraft, vilket har gjort det personliga tilltalet viktigare än någonsin.

 

 

Person viktigare är organisation

Det blir allt svårare att nåt ut med sina budskap. Det beror dels på att bruset är större än någonsin, dels på det faktum att människor inte lyssnar till vad som helst längre. Detta var ju också en av anledningarna till att marknaden för influencers växte fram, man lyssnar helt enkelt mer på andra personer som man litar på än reklambudskap från företag. Problemet med de flesta influencers är att med framgång försvinner ofta autenciteten och trovärdigheten, vilket i en förlängning leder till att man bara blir en digital sandwich-man och en ”sell out”

 

För att skapa riktigt bra genomslag under 20-talet krävs det att influencern är äkta och intern – och vem är då bättre lämpad än en vd?

 

 

Man behöver inte vara som Elon Musk!

I vår kartläggning använder vi Twitter som värdemätare för att få en skattning över hur digital en vd är. Anledningen till att vi använder Twitter är helt enkelt för att det är en mycket bra kanal om man vill nå beslutsfattare, medier, investerare och andra viktiga intressenter. Oavsett vad man tycker om kanalen så har den spelat en viktig roll såväl i presidentval som att skapa en av världens största förmögenheter. Även om Elon Musk är ett extremt exempel kan han och andra visa på vikten av det personliga tilltalet. Elon har själv 56 miljoner följare på Twitter medan Tesla ”enbart” har 10 miljoner. Även Apples Tim Cook har fler följare än bolaget. Detsamma gäller förra årets vinnare i storbolagskategorin, Ola Rollén, som har fler följare än Hexagon. Även bland mindre bolag ser vi ett liknande mönster där aktiva vd:ar erhåller ett större engagemang än bolaget, som exempel kan nämnas att Anders Storm, vd för Sivers Semiconductors.

 

 

5 minuter om dagen per arbetsvecka, innebär över 19 timmar över ett år

För att få lite genomslag på Twitter krävs det en viss regelbundenhet, vilket till att börja med kan kännas betungande. Men som det står i rubriken kommer man långt genom att allokera lite tid varje arbetsdag. Vad ska man göra och skriva om? För att ge lite vägledning och stöd tog Twitter nyligen fram ett månadsschema över tänkbara aktiviteter. (Går även att hitta HÄR)

 

 

Twitter, börs-vd, digitalt ledarskap

 

 

 

Blir det nya vinnare i år?

Svaret på den frågan är att i åtminstone i en kategori kommer det att bli en förändring. Sent igår kom det nämligen ett pressmeddelande om att Klaus-Anders Nysteen lämnar posten som vd för Hoist Finance AB, vilket gör att segmentet Mid-Cap kommer att få en ny vinnare. Övriga vinnare från förra året; Ola Rollén, Hexagon, Pål Ryfors, Episurf Medical, Ebba Ljungerud, Paradox, Torbjörn Sjöström, Novus Group samt Fredrik Lundberg, News55 har fortfarande chansen.

 

Har du någon favorit?

 

/Mikael Zillén, Grundare & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */