Elon Musk kanske är sociala mediernas räddare?

Twitter, sociala medier, Elon Musk, kommunikation, content

Elon Musk kanske är sociala mediernas räddare?

Den här texten publicerades först som en debattreplik i Dagens Industri den 28 november, 2022. Den kan du se och läsa HÄR!

 

Jag tror att man hamnar fel om man som Hampus Brynolf, och för övrigt väldigt många andra, har Elon Musks förmögenhet som utgångspunkt när man analyserar hans förutsättningar att fixa något som de flesta under en lång tid ansett vara trasigt. Om man i stället tittar på hur han kom till positionen som världens rikaste person; det vill säga att med en tydlig vision i strid mot alla förståsigpåare ge sig in i - och för alltid förändra - en konservativ bransch, så kanske det är lättare att måla upp en ljusare bild över hans möjligheter att även förändra sociala medier.

 

Med sociala medier demokratiserades möjligheten för vem som helst att skapa sig en plattform och där vädra åsikter samt dela information och idéer fritt. Att de skulle utvecklas till vad de är i dag var det nog få som kunde förutspå på 00-talet när Facebook, YouTube och Twitter såg dagens ljus. Men att lösningen på alla de problem dessa och andra kanaler fört med sig skulle vara regleringar eller skattefinansierade alternativ är mer utopiskt än tron på att marknadskrafterna kommer att hitta nya vägar fram.

 

I linje med det Schumpeter kallade kreativ förstörelse kommer det sannolikt, som Brynolf nämner, dyka upp en mängd mindre konkurrenter med alternativa affärsmodeller dit många användare kommer att migrera. Detta är kanske oundvikligt men också förknippat med negativa sidor. Musk nämner risken med detta som en viktig anledning till att det fortfarande behövs ett offentligt digitalt torg där olika åsikter och idéer kan stötas och nötas mot varandra. Fritt översatt säger han att ”Det finns för närvarande stor risk att sociala medier kommer att delas upp i ekokammare på högerkanten och vänsterkanten som genererar mer hat och splittrar vårt samhälle.” Detta är något som också forskningen varnar för. Bara så sent som i förra veckan publicerade Göteborgs Universitet forskning som visar att ekokammare skapar förutsättning för radikalisering på nätet.

 

När vi på Box Communications de senaste nio åren har identifierat, rankat och lyft fram de svenska börs-vd:ar som vi anser är ledstjärnor i den digitala omställningen, är det närvaro på Twitter vi har använt som måttstock. Anledningen till att vi använder Twitter är att det är den digitala mötesplats där många av samhällets viktigaste aktörer inom politik, media, investeringar och näringsliv återfinns. Fördelarna är enligt vd:arna många och baksidorna få. Allt enligt de vinnarintervjuer vi gjort genom åren.

 

Musk sa själv i samband med förvärvet att han gjorde det för att hjälpa mänskligheten, vilket naturligtvis kan låta högtravande, men han sa också att han är ödmjuk inför uppgiften och att han ser risken för att han misslyckas som ett tänkbart utfall.

 

Enligt Elon Musk sa Warren Buffetts partner Charlie Munger under Teslas tidiga år att bolaget skulle gå omkull. När Munger nyligen fick frågan om detta på CNBC mindes han inte den episoden, men han sa att vad Musk gjort inom bilindustrin är ett mindre mirakel och att ”Tesla har på riktigt bidragit till vår civilisation”. Elon Musk kanske inte kommer att klara av att göra Twitter till den digitala mötesplats som, likt Tesla, kommer att bidra till vår civilisation – men är det någon som ska göra det så är det han.

 

I min värld är Twitter en fantastisk källa till information som är värd att bevara och förbättra. Detta kan bara ske på marknadens villkor och då krävs det nog att någon med djupa fickor och ett dokumenterat långsiktigt perspektiv tar sig an uppgiften. Så i stället för att ifrågasätta Elon Musks motiv tycker jag att man ska titta på hans track-record och hålla tummarna för att han lyckas även med detta projekt. För även om köpet av Twitter inte är lika spektakulärt som att sätta någon på Mars eller att elektrifiera hela världens bilflotta kan det påverka den allt ökande polariseringen. Och det är väl värt att tro och hoppas på!

 

Mikael Zillén, vd Box Communications

 

För mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */