Entreprenörer gör er synliga!

Entreprenörer gör er synliga!

Det är inte en exakt återgivning av vad Per Roman, Managing Partner på GP Bullhound, sa vid Veckan Affärers Kapitaldag 2015 som gick av stapeln i går. Men på frågan om vad han skulle lyfta fram som den enskilt viktigaste saken för entreprenörer att fokusera på nämnde han vikten av att bygga relationer med investerare tidigt och göra detta genom att slå på trumman i media.

En sådan insikt värmer naturligtvis mitt hjärta och det här är något jag propagerat för länge. Bland annat skrev jag om detta i Veckans Affärer efter förra årets kapitaldag. Debattinlägget hade titeln ”Så får vi talang och pengar att mötas”.

VA kapitaldagen
Det räcker dock inte att man inser att kommunikationen är viktig, man måste också rannsaka sig själv om man faktiskt kan hantera detta. Ofta finns en förutfattad inställning bland entreprenörer och investerare om kommunikation som landar i: hur svårt kan det vara?

Men det är med kommunikation som med alla andra insatsvaror, det finns både bra och dålig. Men oavsett är den ofta förbisedd och underordnad, men det vet vi ju alla att det inte alltid är de bästa produkterna vinner utan de som faktiskt kommer ut på marknaden och når kunderna. Det har säkert historisk även skett på annat sätt, men i den globala konkurrens de flesta idéer och bolag lever i finns inte utrymme att chansa.

Så här skrev jag förra året och det är relevant fortfarande i dag:

Att bolagen inte ser till att deras kommunikation håller en hög nivå är nog en kombination av hemmablindhet och pengabrist. Hemmablindheten är svår att överkomma, men pengabrist går ofta att lösa med lite kreativa upplägg. I USA ser de flesta bolagen till att inkludera kommunikationsproffs i ett tidigt skede, ibland sker betalningen i form av aktier.

Att få in en bra kommunikationspartner i teamet bör ses som en investering i den långsiktiga värdeutvecklingen. Rätt partner kommer att betala sig många gånger om, och kan till och med vara skillnaden på att få in kapital eller inte det vill säga en överlevnadsfråga. Det borde vara något som alla är intresserade av, eller? 

Bara för att vi alla kommunicerar från tidig ålder innebär det inte att alla gör det bra, i synnerhet inte när det kommer till att berätta om en affärsidé eller ett företag. Ta hjälp, men tänk på var hjälpen kommer ifrån. Allt för ofta ser vi att de finansiella rådgivarna kliver in och ”hjälper till” med kommunikation och även om de ibland kan träffa rätt ligger deras specialistkompetens någon annanstans. Jag avslutar med en gammal klyscha som egentligen säger allt: ”You never get a second chance to make a first impression”

 

 

/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

 

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */