Favoritlänkar just nu: Cykelwalraff, Instafame, digitalt ledarskap & Metro
I ”Favoritlänkar just nu” samlar vi länkar till artiklar, klipp eller program som vi tittat på, läst eller lyssnat till den senaste veckan. Oftast är det nyproducerat material vi snappat upp, men ibland kan det vara sådant som flugit under vår radar ett tag. Alltid relevant, tycker vi i alla fall.
Veckans utgåva innehåller länkar om: Breakits cykelwalraff, hur det går till att skapa ”Instafame”, digitalt ledarskap enligt Harvard Business Review och Metro (igen).
Breakits cykelwalraff
Det här säkert inte undgått dig men det är en favorit just nu som definitivt är värd att lyfta fram; Breakits wallraffreportage om villkoren för Uber Eats och Foodoras cykelbud. Breakits reporter Erik Wisterberg cyklade 39 mil och genomförde 86 leveranser, läs hans artikel ”Jag cyklade i två veckor för Uber Eats – tjänade 39 kronor i timmen”.
Hur man bygger “Instafame”
En intressant artikel i brittiska Daily Mail där en instagrammare och influencer, Sara Melotti, berättar om olika metoder för att skapa ett på papperet starkare digitalt varumärke. Visar på vikten av att veta vad det är man köper om man använder sig av influencers i sin marknadsmix.
Excellence i digitalt ledarskap
Många bolag befinner sig nog mitt i, anser sig ha genomfört eller ska genomföra någon form av digital transformation. Hur väl de lyckas beror naturligtvis på många faktorer, men Harvard Business Review har identifierat att en framgångsfaktor är att ha ett digitalt ledarskap med ett ”insider outsider”-perspektiv.
Harvard Business Review undersökte bolag på S&P500 utifrån olika kriterier. Resultatet kan du läsa HÄR.
Metro
Här behövs inga länkar. Det är bara att googla och klicka på fliken nyheter så kan man följa denna följetong nästan i realtid. https://www.google.se
No Comments