Följ med Camilla Törnquist, Eventansvarig på Box, bakom scenen på QX GayGala

QX-galan, Möten & Event, Camilla Törnquist, Box Communications

Följ med Camilla Törnquist, Eventansvarig på Box, bakom scenen på QX GayGala

Årets QX-gala gick av stapeln den 3 februari och imorgon den 8 februari sänds galan på TV4 inför tusentals tittare. Camilla Törnquist, Eventansvarig på Box Communications, hade en viktig roll under galans gång, nämligen att ansvara för alla artister och se till att allt flöt på under rep och själva galan. Vi frågar henne om kvällen, galan och hur det ser ut ”behind the scenes” på en så stor och creddig gala.

 

Har du jobbat med QX-galan förut?

 

Ja, detta är faktiskt fjärde gången jag får chansen att vara med och det är väldigt roligt!

 

 

Vad är din roll under QX-galan? 

 

Jag har ansvar över det mesta som rör artisterna och servicen runtomkring dem under repdagen och på galakvällen. Jag hjälper galans regissör att se till att artisterna är i tid till sina rep, att de får sina loger, att de får sina smink och hårtider, att de får vad de behöver till sina loger osv. Det handlar väldigt mycket om att vara problemlösare och fixare. Från att se till att Agnes har en vattenkokare i sin loge, fixa trumpeter till Lena Ph:s dansare, till att hitta säkerhetsnålar för att fästa upp en klänning. Det absolut viktigaste är dock att under själva galan hålla koll på körschemat som minut för minut berättar vad som ska hända och när. Utifrån det måste jag räkna ut när artisterna behöver befinna sig bakom scen för att bli uppmickade. En stor del av mitt jobb är att hämta dem och se till att de är i tid till sitt framträdande.

 

Agnes, QX galan, tv4, behind the scenes

 

Hur ser förberedelserna ut under dagen?

 

För min del börjar det med ett morgonmöte med stora delar av produktionen där vi går igenom dagen. Klockan 10 ska allt vad gäller scen, ljus och ljud vara färdigbyggt och på plats. OB-bussen, inspelningsbussen, som styr all sändning är också på plats med allt förberett och riggat för repetitioner. När man gör en livegala samtidigt som den ska spelas in för klippning och tv-sändning måste producenterna säkerställa att det ser bra ut både utifrån livepublikens och tv-tittarnas perspektiv.

 

Under dagen anländer artisterna med jämna mellanrum för att repa och de sista detaljerna inför alla akter fixas iordning. Det är både ljud, ljus och kamerarep samtidigt. Kl. 19.00 äter hela produktionsteamet middag ihop och då går vi igenom hela programmet punkt för punkt, som ett slags genrep. Det är också sista chansen att gå igenom eventuella oklarheter inför kvällen. För egen del lägger jag då mycket fokus på att planera framförhållningen vad gäller att transportera artisterna till scenen.

 

Pernilla Wahlgren körde till exempel ett nummer ur sin nya show ”Jag har hybris”. Hon skulle inte uppträda förrän en bit in i galan. Hon och hennes gäng satt därför ute i salongen med de andra inbjudna gästerna. Där måste jag planera för att hämta henne i god tid så att hon är bakom scenen 15 minuter innan sitt framträdande för att bli uppmickad. Man måste även ta i beaktning om de vill byta kläder eller bättra på sminket innan. Där kan det finnas olika önskemål som det måste finnas utrymme för.

 

Förberedelserna inför ett liveevent och en tv-sänd gala av den här digniteten börjar naturligtvis långt innan den ska gå av stapeln och sändas. Och väldigt många människor med olika roller är inblandade i produktionen.

 

Hur brukar du lägga upp ditt arbete? Tre nyckelfaktorer för att lyckas bäst?

 

Flexibilitet är det absolut viktigaste, att jag snabbt kan anpassa mitt arbete efter nya omständigheter som kan omkullkasta hela körschemat, som exempelvis tekniska problem. Under årets gala hade man problem med storbildskärmen och det tog 30 minuter att lösa det. Då är det viktigt att servicen kring artisterna och alla olika delmoment fortsätter att flyta effektivt och att alla är glada och nöjda.

 

Det är även viktigt att vara en problemlösare som inte är rädd för att hugga i. Man behöver dessutom vara snabbfotad - en runner. Jag har alltid med mig mina bekvämaste skor och ser även till att jag byter skor under de intensiva timmarna. Det är mycket spring under hela dagen.

 

 

Vad är viktigast att tänka på? 

 

För min del är det att vara ute i god tid och planera för hur man ska ta artisterna från sin plats till scenen. Ha stenkoll på var alla sitter i den stora teatersalongen, smidigaste sättet att ta sig dit och att diskret forsla artisten dit den ska bakom scenen. Det är väldigt viktigt att körschemat följs och ännu viktigare om det är en direktsänd gala då allt måste tajmas på sekunden. Artisterna och prisutdelarna måste vara förberedda och på sin angivna plats när de ska. Allting måste klaffa!

 

 

Hände något oförutsägbart, eller brukar det hända på sådana här stora tillställningar? 

 

En ganska stor incident inträffade faktiskt. Den stora led-skärmen där alla nomineringar och filmer skulle visas slutade fungera och vi fick ett tekniskt strul i minst 30 minuter. Denna led-skärm skulle även höjas och sänkas för att visa liveorkestern som satt bakom. Som tur var hade vi världens proffsigaste orkester, Cotton Club, som spelade under hela uppehållet och lyckades underhålla publiken. Det var en fantastisk publik med otroligt tålamod och till slut så fick vi ordning på tekniken och kvällen blev fantastisk trots det.

 

 

Kvällens höjdpunkt? 

 

Jag hade en personlig favorit, öppningsnumret med Agnes var helt fantastiskt. Det var otroligt snyggt och hon levererade verkligen som en världsstjärna. Sedan tycker jag alltid att många av prisutdelarna som QX-galan tar in är fantastiska. I år var bland annat den härliga Marianne Mörk med, liksom Luxemburgs premiärminister som delade ut pris med sin man.

De hade även tagit in en prisutdelare, en liten pojke från Norge som älskar Frost. Han och hans pappa har spelat in en video när de sjunger och dansar loss till Let it go i varsin Elsa-klänning. Ett klipp som blivit viralt och setts av miljontals människor. Det var otroligt fint när de tillsammans fick dela ut ett pris.

 

QX-galan, tv4, Möten & Event, Camilla Törnquist, Box Communications

 

Något roligt skvaller? 

 

Marianne Mörk travade ut på scenen utan skor när hon skulle dela ut sitt pris. Hon ville absolut inte ha skor på sig!

 

 

Det roligaste med att jobba just den här kvällen? 

Att få vara en liten, liten kugge i det här stora hjulet är väldigt mäktigt. Det är så många människor som ska samverka och samarbeta och det blir en väldigt häftig känsla. Detta uppdrag är något jag ser fram emot varje år och det är en väldigt bra erfarenhet!

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

%d bloggare gillar detta: