H&M:s minskade press- & analytikerkontakter, litet eller stort steg i fel riktning?
H&M meddelade i sin bokslutskommuniké i förra veckan att man enbart kommer hålla press- och analytikerkonferenser i samband med halvårsrapporten och bokslutet, det kan få stora följdeffekter.
När vi grundade Box Communications för sex år sedan var det med missionen att förbättra börsbolagens investerarrelationer.
Efter att ha tillbringat många år i finansbranschen på några av de större svenska investmentbankerna, och med några år på kommunikationsbyrå i bagaget visste vi att vad gällde kvaliteten på börsbolagens kommunikation fanns mycket att önska.
För att komma ifrån de traditionella IR-rådgivarnas stora fokus på årsredovisningar, som förvisso kan ge investerare bra inblick i verksamheter, bestämde vi oss för att starta en egen verksamhet med fokus på stärka kommunikationen med de institutionella investerarna som i förlängningen även skulle gynna de bredare ägarskarorna.
Klassiskt exempel
När vi tittade på behovet av förbättring tänkte vi ofta på det klassiska exemplet med skoföretaget som skickade två säljare till Afrika för att undersöka marknadspotentialen. Den ena kom tillbaka och sa ”det är ingen idé att åka till Afrika för att sälja skor därför större delen av befolkningen går barfota” medan den andra kom tillbaka supertaggad “finns ingen tid att förlora, marknaden är enorm i stort sett ingen har skor”. Självklart såg vi behoven för de svenska börsbolagen med samma ögon som den andre säljaren.
Detta var sex år sen. Aktieägarkommunikationen har tyvärr inte blivit så mycket bättre sen dess, och även om behoven var och är fortsatt stora föredrar bolagen som oftast att fortsätta gå barfota.
H&M föll i årets ranking
Man kan tycka att H&M:s beslut att bara hålla press- och analytikerkonferenser i samband med halvårsrapporten och bokslutet inte är någon större sak. Transparens är ju ingen absolut sanning. Utan att lägga någon värdering kring H&M:s kommunikation, som för övrigt fallit till plats 40 i vår senaste Finansmarknadsenkät där svenska finansproffs tycker till om vilka bolag som skapat respektive förstört värden genom sin kommunikation, kan man dock med viss oro se de signalvärden deras beslut sänder ut.
När ett av börsen flaggskepp väljer att minska sin informationsgivning, om än hur liten förändringen än är, kan det starta en medveten eller omedveten spiral av försämrad finansiell kommunikation. Detta kommer inte att vara gynnsamt för någon. Eftersom all kommunikation i den digitala värld vi lever i tenderar att konvergera innebär en minskad informationsgivning till ett så kallat särintresse att man samtidigt skär ner informationen till den breda massan.
Kortsiktighet, alltid denna kortsiktighet
I en artikel i Dagens Industri 2016-01-29 säger Karl-Johan Persson att börsen är för kortsiktig och det är klart med ett värdepapper som prissätts från morgon till kväll varje dag börsen är öppen kommer inte alla köp eller försäljningar baseras på en långsiktig bedömning av bolagets potential. Så är det idag och så har det alltid varit.
Om bolag minskar sin informationsgivning riskerar det att öka kortsiktigheten, i synnerhet i dag när allt fler aktieintresserade är uppkopplade och får sin information i realtid där ny information eller rykten utan någon avsändare, medvetet eller omedvetet, driver aktiekurser upp eller ner.
Om fler bolag följer H&M:s exempel kommer det långsiktigt att vara negativt för aktiemarknaden som helhet, så vi får hoppas att detta stannar vid ett litet steg för H&M och inte ett stort steg för aktiemarknaden som helhet.
Vad tycker ni? Hör gärna av er!
/Mikael Zillén
Grundare, Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect on: |
No Comments