Hur når man ut på den kinesiska marknaden?
Många svenska företag sneglar nog mot den enorma potential som den kinesiska marknaden erbjuder, men känner sig osäkra på hur man ska gå till väga. Andra har försökt och kanske inte lyckats så bra. Oavsett utgångspunkt är det viktigt att förstå och få hjälp att överbrygga de enorma kulturella skillnader som finns mellan oss i väst och Kina, det går helt enkelt inte att använda samma strategi som vanligt för att forcera den kinesiska muren.
Nu i dagarna är en tung svensk näringslivsdelegation, med statsministern i spetsen, i Kina för att främja affärsutbytet mellan våra länder. Dagens Industri skriver att det är välbehövligt eftersom svensk export till Kina tappar mark, i synnerhet gentemot viktiga konkurrentländer.
Till Ekot säger SEB:s seniorekonomen Klas Eklund ”När det gäller handel har Sverige misslyckats med att hålla sina marknadsandelar i Kina, de har faktiskt sjunkit de senaste åren. Men det är väl precis det som den här delegationen ska försöka rätta till”.
När statsminister Löfvén möter Alibabas grundare Jack Ma säger den senare, enligt Dagens Industri, att han vill se fler svenska bolag på Alibabas plattform. ”Runt 80 svenska varumärken använder redan våra tjänster. Men jag tycker det borde vara 8 000 stycken”, säger han. Jack Ma säger också det som lockar många företag att vända blicken österut ”Kina kommer snart ha 500 miljoner människor i medelklassen. Kina behöver bra produkter, Kina behöver bra tjänster. Svenska företag är kända för hög kvalitet”.
Marknad och behov finns där, så vad är problemet?
Ett grundläggande problem är att vi i väst tror att vårt sätt att göra saker är de enda rätta, och när vi applicerar gamla beprövade metoder och de inte fungerar är det inte oss det är fel på utan marknaden. Lägg därtill de språkliga hindren, där kan man verkligen prata om ”lost in translation”.
Men alla dessa hinder går att övervinna, men man måste verkligen våga tänka nytt.
Så vad kan ni göra?
Det finns inga universallösningar. Företag står inför olika möjligheter och utmaningar, samt har kommit olika långt i sina strävanden. Men ett bra första steg kan vara att skapa sig en bättre övergripande bild av de möjligheter som finns på den kinesiska marknaden, och där kan Box Communications hjälpa till. Ett möte med oss, och vår China Desk, kan ge nya insikter om vad som kan och borde gjorts redan igår. Hör av dig till mig så bokar vi in ett möte, möjligheterna finns nu så det finns ingen tid att förlora.
No Comments