Inbound marketing – förtjäna din uppmärksamhet!
Vi som är inbitna PR-veteraner är vana vid att höra ordet ”förtjänad uppmärksamhet” när det handlar om att få ett varumärke att synas och när nu trenden med Inbound marketing sköljt över mediebranschen bör allt fler vänja sig vid begreppet! Det handlar nämligen om att fånga mottagarens intresse och göra sig just förtjänt av det!
En vanlig fråga som dyker upp är vad skillnaden mellan Content marketing och Inbound marketing är. Enkelt förklarat handlar content marketing om själva innehållet medan inbound marketing är en hel strategisk process där flera kanaler och metoder används för att hitta prospekts och leda dem igenom en förutbestämd kvalificeringsresa för att i slutänden konvertera dem till kunder.
Men hur fungerar det då?
Inbound marketing delas ofta upp i olika faser. Dessa faser kan till exempel vara att driva trafik, skapa konverteringar och bygga relationer.
Vad man vill åstadkomma med Inbound marketing är att driva trafik till sin hemsida för att i slutändan kunna sälja sin produkt eller tjänst. Man frågar sig därför vilken typ av innehåll man bör publicera i sina sociala mediekanaler för att locka kunder och besökare till sina ägda kanaler, vilket oftast är hemsidan. Här handlar det om att attrahera en redan intresserad målgrupp och skapa värde med sin kommunikation. Riktad annonsering är därför ett hett tips. Det ska vara kunden som hittar dig, inte tvärtom. Att använda sig av Google och sökordsoptimera sitt innehåll är ett annat bra knep för detta. Ju högre ditt innehåll rankas desto högre upp i träfflistan kommer du.
Vad händer när kunden hittat dig?
Väl på hemsidan gäller det att få kunden att utföra en förutbestämd handling som leder dem vidare i köpprocessen. Självklart vill man att handlingen ska leda till en affär, men beroende på kund och säljerbjudande kan det först behövas mindre handlingar som leder dit. Vi kallar dessa för mikrokonverteringar. Exempel på dessa kan vara:
- Kunden laddar ner ett produktblad
- Kunden väljer att prenumerera på ert nyhetsbrev
- Kunden börjar följa er på sociala medier
- Kunden väljer att ladda ner en e-bok eller ett whitepaper kostnadsfritt i utbyte mot att ni får deras e-postadress
Ju fler av dessa mikrokonverteringar som sker desto större är chansen för ökad försäljning och riktiga konverteringar. Se till att identifiera dessa konverteringar så att webbplatsen och dess innehåll kan optimeras därefter. Håll ett öga på data och statistik för att se om någon laddat ner produktbladet till exempel.
När du har fått napp – fortsätt meta!
Om kunden har gjort valet att börja prenumerera på ert nyhetsbrev har ni fått napp, men då gäller det att hålla kvar dem på kroken och bygga på relationen. Detta kan man göra genom så kallad
- Marketing automation
- Re-targeting annonsering i sociala medier
Marketing automation är e-postmarknadsföring på ett avancerat sätt. Det gör att de kunder/leads som genom en kampanj kommit vidare till din hemsida kan nås av skräddarsytt innehåll genom förinställda e-postmeddelanden. Det går nämligen att analysera en specifik individs beteende, behov och intresse. På så sätt kan man skapa en mer personlig kundupplevelse och kommunikation.
Genom att använda er av retargeting-annonsering med hjälp av till exempel Facebooks anpassade målgrupper kan ni nå personer som har besökt hela eller delar av er webbplats. Då kan ni börja skapa en relation med dem även via sociala medier.
Sätt upp mål
Det sista rådet är att sätta upp mål. Ett övergripande mål kan vara att öka försäljningen si och så mycket medan delmålen kan vara att en kund laddar ner produktblad eller börjar prenumerera på ert nyhetsbrev. Oavsett är det lättare att utvärdera aktiviteterna om det satts upp mål.
Glöm inte att den process och de metoder vi nu gått igenom börjar med och förlitar sig på bra, kontinuerligt content. För att driva trafiken, skapa konverteringar och bygga relationer måste du först skapa innehåll som förtjänar uppmärksamhet!
No Comments