Ingen ”Epic Split” när investerarna rankar börsbolagens kommunikation
Finansmarknadsenkät 2014 är den fjärde i ordningen som Box Communications genomfört. Och det är tredje året svenska finansproffs ombetts ranka Stockholmsbörsens Large Cap-bolag utifrån vilka man anser skapat respektive förstört värden med sin kommunikation.
Trots att totalt 58 stycken bolag fick omnämnanden, råder det ingen splittrad syn över vilka bolag som skapar respektive förstör värden med sin kommunikation.
På andra plats återfinns Atlas Copco (3) och på tredje plats hamnar Autoliv (4). Värt att notera bland topp 10 är att ICA Gruppen redan andra året som noterat bolag når en sjätteplats och att AstraZeneca lyfter från plats 26 till en hedrande sjunde plats.
Även i botten råder en stor samsyn.
”Framgångarna med reklamfilmen ”The Epic Split” med Jean-Claude van Damme har inte nämnvärt påverkat investerarnas syn på förra årets jumbo, Volvo. Bolaget beskrivs som mer och mer diffusa kombinerat med det ena besparingsprogrammet efter det andra plus lite kartellverksamhet, marknaden vet helt enkelt inte vad som ska komma härnäst. Volvo blir trots detta bara årets nästjumbo”, säger Mikael Zillén, vd på Box Communications.
Med beskrivningar som otydliga med många olika signaler på kort tid och en oförmåga att hantera marknadens förväntningar hamnar Getinge längst ner i årets ranking. Förra årets nästjumbo Sandvik kommer in som trea från slutet.
Topp och botten 2014 (2013 innehöll listan 56 bolag, placering anges inom parantes)
1) Assa Abloy (1)
2) Atlas Copco (3)
3) Autoliv (4)
4) Trelleborg (2)
5) Hexagon (8)
——-
54) Stora Enso (47)
55) Elekta (15)
56) Sandvik (55)
57) Volvo (56)
58) Getinge (53)
Om du vill vet mer om Finansmarknadsenkät 2014, kontakta oss gärna!
Mikael Zillén, Box Communications, Telefon: 0762-130040, E-post: mikael.zillen (@) boxcomm.se
No Comments