Integrera rörligt i kommunikationen

film, rörligt, digital kommunikation, sociala medier

Integrera rörligt i kommunikationen

Integrera rörligt i kommunikationen

Utvecklingen från text och bild till rörligt har inom marknadsföringsområdet utvecklats snabbt och betydelsen av detta informationsformat verkar inte plana ut. Tvärtom. Enligt en rapport från kommunikationsbyrån Chimney har till exempel produktionen på Youtube ökat med 400 procent. Bara förra året lade de 1 000 största företagen ut 15 000 videos på sina kanaler och från att retailbranschen varit den mest effektiva användaren har nu företag inom princip alla branscher börjat nyttja kanalen. Anledningen är enkel: rörligt engagerar och för att företagets budskap inte ska hamna i skymundan krävs det att man investerar i rörlig kommunikation.

 

Enligt en studie av Cisco kommer 80 % av all internetkonsumtion år 2019 bestå av videos, detta eftersom fördelarna med rörlig bild är många.  Dels är det konkurrenskraftigt då mycket rörligt innehåll på en webbsida ger ökad sökbarhet och drar mer trafik, webbplatser som efterlever detta tenderar alltså rankas högt av sökmotorer. En oerhört viktig fördel är även att vår hjärna hanterar rörlig information 60 000 gånger snabbare än om det vore textformat. Detta resulterar i att användare på olika plattformar föredrar det bekvämaste och mest effektiva sättet att tillskansa sig information på och engagemanget, spridningen och interaktionen stiger således med rörlig bild. Med detta sagt behöver inte alla företag byta ut hela sin kommunikationsstrategi och översätta all text till rörlig bild, men att börja jobba med rörligt som ett komplement kan man tjäna mycket på.

 

Även om sociala medier är en given plattform för rörlig bild så bör man även inkludera nyhetsbrev, powerpointpresentationer, storskärmar och mailutskick som kanaler för detta. Statistik visar att klicken kan öka med upp till 200 - 300 % på länkar till videos och att videos i sin tur även ökar köplusten. Eftersom det är enklare att förmedla avancerad information, intresseväckande berättelser och känsloladdade budskap med hjälp av video är detta en trend som enbart kommer att vidareutvecklas. VR och AR kommer att addera en ytterligare dimension på hur vi kan uppleva berättelser och kommer snart att ha tagit marknadsföring till nya höjder. Rörlig bild kan därför inte ses som lite extra krydda längre. Det kommer att utgöra själva grunden för kommunikation och marknadsföring och som företag är det viktigt att följa med i denna acceleration.

 

Nedan följer två exempel på rörlig kommunikation som vi producerat åt kunder.

 

 

 

Bilsemestern

En film producerad för Klaravik AB.

Nordeuropas största flyttbara skola blir till, del 1 av 3

En film producerad för Parmaco Sverige.

 

/Signe Ternesten, Juniorkonsult
+46  709 49 49 29 | signe.ternesten (@) boxcomm.se

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.