Title Image

Integrerad kommunikationen, från budskapsplattformen hela vägen ut till målgrupperna

Integrerad kommunikationen, från budskapsplattformen hela vägen ut till målgrupperna

Hur säkerställer man att kommunikationen håller ihop hela vägen från budskapsplattformen på skrivbordet till personalen, inlägg i sociala medier och ända fram till handslaget på exempelvis en mässa?

 

Det har gått ganska många år sedan Andy Warhols välkända uttryck ”15 minutes of fame” kom till, nästan 50 för att vara exakt. På den tiden hade Sverige en tv-kanal och tre radiokanaler. Idag när det ständigt produceras och distribueras nytt material, på global basis, är det en utmaning att bryta igenom bruset och samtidigt hålla sig relevant.

 

 

"Det gäller med andra ord att inte bara spetsa budskapen, utan man måste säkerställa att de håller ihop hela vägen från skapandet genom organisationen och ut i alla kanaler till alla målgrupper." 

 

 

Bruset är högre än någonsin och det bara ökar

Informationen flödar fritt, och det utrymme man får för att fånga någons uppmärksamhet räknas inte längre i minuter utan i bästa fall i sekunder. Nedan är en visualisering av vad som händer på Internet under en minut, och hur det såg ut för ett år sedan.

 

 

Brus, Internet

 

 

 

Kommunikationsprocessen kan liknas vid hur en ljusstråle passerar en prisma; det är en koncentrerad stråle som går in men som sedan sprids och ju längre man kommer från prisman desto svagare blir signalen. Att lyckas hålla ihop budskapen i alla kanaler oavsett om det är en säljare på resa i Asien, mässpersonal på CES i Las Vegas eller inlägg i de sociala kanalerna är en utmaning men otroligt viktigt för att få maximalt genomslag. Det är bara att tänka på hur snabbt en mening kan bli förvrängd om man leker viskningsleken, och eftersom det är en begränsad tid man får med sina målgrupper gäller det att man inte levererar olika budskap vid dessa tillfällen.

 

 

Upprepning är ofta nyckeln till framgång

Vi möter många gånger bolag och organisationer som har fastnat i ”trötthetsfällan” när det gäller de egna budskapen. De tycker att de har nött och nött samma budskap och har själva blivit trötta på dem. Men det tar tid att bygga igenkänning. Så man måste ha tålamod och orka upprepa sig, först så att budskapen sitter internt och sen så att externa intressenter tar till sig dem.

 

Detsamma gäller detaljinformation. Ibland är det lätt att ta för givet att målgrupperna har järnkoll på allt man säger och gör. Men så är det inte. I dagens mediebrus kan man nästan utgå ifrån att de inte har det. Upprepa därför gärna viktig information och fakta som du berättat om tidigare.

 

 

Integrerad kommunikation, en bra början

Att arbeta med integrerad kommunikation handlar inte om att alla ska säga samma sak, men att det som sägs ska stödja de övergripande budskapen. Varje kommunikationstillfälle som avviker från den utstakade budskapsvägen är ett misslyckande. Det är inte samma sak som att man vid alla tillfällen måste svara "vård, skola och omsorg" oavsett vad frågan är.

 

De flesta företag kommunicerar via många kanaler. När man väljer olika kanaler oavsett det är en film, en podcast, ett event eller kampanjer i sociala kanaler bör budskapsplattformen ligga till grund för all kommunikation. Om man inte har ett integrerat angreppsätt är risken att budskapen med tidens gång får egna fötter och börjar gå sin egen väg. Att inte utnyttja kraften i en organisation som drar åt samma håll riskerar att bli kostsamt i det långa loppet.

 

 

En organisatorisk fråga

Till syvende och sist handlar det om hur man väljer att formera sig organisatoriskt och hur stor vikt ledningen ger åt kommunikationsarbetet. Detta är något alla bolag bör göra, stora som små. Det lilla nystartade bolaget har en fördel som kan bygga in det i sin kultur tidigt, medan det för äldre och större bolag kan innebära ett förändringsarbete som tar tid och kraft.

 

Ett första steg kan vara att anlita samarbetspartners som inte bara kan hjälpa till att formulera budskapen utan som även kan vara behjälpliga med att de rätta budskapen når ut i relevanta kanaler. För om alla går runt och har egna agendor, hur ska man då någonsin kunna utvärdera data och resultat på ett värdefullt sätt?

 

Hur jobbar ni med integrerad kommunikation idag?

/Mikael Zillén, Grundare & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*