Investor Relations när aktiemarknaden skakar

IR, Investor Relations, Investerarrelationer, aktier, börsen

Investor Relations när aktiemarknaden skakar

Det är framför allt i turbulenta tider agnarna sållas från vetet och det långsiktiga IR-arbetet verkligen betalar sig. När det råder allmän glädjeyra på börsen kan de flesta aktier dras med, men för att uppnå en rättvisande värdering över tid krävs såväl uthållighet som ett konsekvent genomförande, kryddat med ett visst mått av pragmatism. Det finns helt enkelt ingen magisk quick-fix.

 

Varje ny kris måste ses som en möjlighet att addera ny information till investerarkollektivet. De flesta krascher och kriser som jag varit med om, allt från kraschen 1987 till den pågående, brukar ha ett specifikt tema; risk för lågkonjunktur, valuta- eller geografisk exponering eller mot en specifik sektor et cetera. Är det speciifka orosmoment kan det vara relativt ”enkelt” att svara upp mot investerarnas frågor, om man inte redan varit proaktiv och tagit höjd för det i sin kommunikation. Om det är som nu, en lite mer blandad kompott, är det viktigaste att hålla intresset vid liv genom att synas.

 

Den pågående ”krisen” innehåller väldigt många komponenter. Utöver det geopolitiska läget som riskerar att eskalera har vi oron för att den amerikanska ekonomin ska bromsa in snabbare än väntat och att de aktier som varit ledande i uppgången kanske har tagit ut lite för många segrar i förskott. Allt sammantaget skapar den perfekta aktiemarknadsstorm som vi ser just nu. Med det sagt vet vi också att en storm kan snabbt passera förbi.

 

 

Så hur ska man då hantera dagens börsturbulens?

För det första så finns det naturligtvis inte ett ”one size fits all” svar på den frågan, det beror ju till stor del på var det befintliga IR-arbetet befinner sig. Oavsett hur väl förberedd man är gäller dock att försöka sitt lugnt i båten, för när det stormar som mest drivs investerarna av rädsla och då är det svårt att bryta igenom bruset.

 

Som tur är går alla kriser över, förr eller senare. Och gick man in i krisen med ett högt förtroende och en rättvisande värdering, ja då kommer ordningen snabbt att återställas även om det sannolikt kan kräva att man gör lite mer av det som redan fungerar.

 

Värre är det naturligtvis om man redan innan en nedgång hade problem med förtroende och visibilitet. Jag skulle då rekommendera att se detta som en väckarklocka till att göra en översyn av sin kommunikation. Oftast krävs inte en revolution utan snarare en evolution, men det gäller att tänka till och göra rätt saker som är anpassade till befintliga resurser. Numera innehåller den kommunikativa verktygslådan ganska många redskap så det är bara att välja de som passa just er. En viktig insikt måste man alltid ha med sig och det är att syns man inte, finns man inte.

 

Om man anser att bolagets aktie inte har en rättvisande värdering så krävs ju någon form av förändring. Och när är en bättre tidpunkt att genomföra förändringar om inte i en kris, eller som Churchill sa: ”Never let a good crisis go to waste.”

 

För mer fördjupad information läs gärna:

Om aktiemarknaden i turbulenta tider (del ett)

Några frågor och svar om investor relations i turbulenta tider (del två)

 

 

 

Om du behöver ett bollplank, kontakta:

 

/Mikael Zillén, vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */