Kommunikation avgörande när VC-kapital och startups ska förenas
Jag hamnade i går på ”Made in Sweden”, Veckan Affärers finansieringsdag 2014 på Berns. En av punkterna på programmet var en paneldiskussion om såddinvestering och VC-kapital där Fredrik Arnander, Standard Ventures, Staffan Helgesson, Creandum, Kerstin Hessius, Tredje AP-fonden och Katja Lepola, Affärsängelakademin deltog.
En intressant fråga från dagens moderatorer, Ulf Skarin, chefredaktör Veckans Affärer och Marie Reinius, affärsängel och entreprenör, var: vad ligger det mest sanning i? att finns begränsat med kapital vilket många bolag säger eller att det finns för få bra investeringar vilket många VC-aktörer hävdar.
Enligt Staffan Helgesson från Creandum ligger det något i bägge påståenden. För de mest framgångsrika entreprenörerna, topp 1 procent, finns det i stort sett hur mycket kapital som helst. VC-bolagen får slåss för att komma in i de bolagen. Så där finns det massor av kapital men för få bolag. Däremot för de övriga bolagen, dvs majoriteten, som inte platsar in här svalnar intresset och kapitaltillgången snabbt.
Tyvärr kom ingen följdfråga om hur man som entreprenör lyckas ta sig till toppen och hur man som VC-aktör lyckas pitcha in sig hos de mest intressanta casen. Eftersom många av dessa entreprenörer och bolag bara är i sin linda när de första gången är ute och söker externt kapital är det något annat än track-record man investerar i. Staffan Helgesson nämnde bland annat att varken Klarna och Spotify var speciellt heta när de tidigt gick in i bolagen.
Egentligen gäller samma sak för bolagen som för investerarna, man säljer en vision. Hur man pakteterar och kommunicerar den visionen är det som i många fall blir avgörande för hur väl man lyckas. Tyvärr för många aktörer så tar man kommunikationen för given, något man inte adresserar, vilket också detta seminarium var ett tydligt tecken på. På plats fanns många finansmarknadsaktörer, några bolag men inga kommunikationsexperter. Att bolagen inte ser till att kommunikation håller så en hög nivå som möjligt är nog en kombination av hemmablindhet och pengabrist. Hemmablindheten är svår att överkomma, men pengabrist går ofta att lösa med lite kreativa upplägg. VC-bolagen lider sällan av pengabrist, här är det nog snarast en dålig självinsikt som ibland gör att man tror sig vara lika bra på kommunikation som man är på sin huvudsyssla.
Att få in en bra kommunikationspartner i teamet, vilket gäller för såväl bolag som för investerare, bör ses som en investering i den långsiktiga värdeutvecklingen. Rätt partner kommer att betala sig många gånger om och det vill väl ingen missa?
Skrev en debattartikel i Veckans Affärer på samma tema; ”Så får vi talang och pengar att mötas”
/Mikael Zillén
Founding Partner & Senior Consultant
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen@boxcomm.se
No Comments