Kommunikationsåret 2018, en spaning
På samma sätt som förra året tänkte jag ge mig på en liten spaning om det kommande kommunikationsåret. I likhet med förra året kommer jag också att göra en avgränsning i våra, numera sex, tjänsteområden; Strategisk Kommunikation, Digital Kommunikation & Content Marketing, Corporate Communications, Medierelationer, Investor Relations & Box Comm's China Desk.
Det är ju ingen djärv gissning att 2018 i likhet med 2017 kommer att präglas av hur de digitala kanalerna utvecklas; vilket kommer att påverka alla kommunikationsdiscipliner.
Om man tittar lite i backspegeln så lyfte jag frågan om ”svarta svanar” förra året. Jag trodde att den då tillträdande presidenten Trump skulle kunna utgöra en sådan, och visst har det stormat en del men någon svart svan har han ännu inte varit. Men att det inträffar oväntade saker är väl snarare regel än undantag och något man alltid bör ta höjd för. Så även om magnituden kan bli större när svarta svanar dyker upp är det lite av ”business as usual” för kommunikationsskrået.
Strategisk kommunikation
Förra året skrev jag att vi kommer att få se fler mediedrev där digital kompetens kommer att vara avgörande för hur man tar sig igenom dessa kriser. Vi såg bland annat Uber och H&M drabbas av detta, stora bolag där stora värden sätt på spel. Ökade krav på transparens i kombination med blixtsnabb informationsspridning i sociala kanaler kommer innebära ökade risker för företag och organisationer. Många står fortfarande utan digital beredskap, men detta lär successivt förbättras under 2018.
Digitalt Kommunikation & Content Marketing
Algoritmer, algoritmer, ständigt dessa algoritmer. Att skapa eget innehåll som faktiskt berör, utvecklar eller skapa någon form av mervärde blir ännu viktigare under 2018. Facebook ändrar nu sina algoritmer för att ge mer utrymme för sådant som skapar interaktivitet, vilket kräver mer av företag och andra som vill tränga sig in i det privata flödet.
Berättandet kommer att bli ännu viktigare. Rörligt ligger som vanligt högt upp på listan, i synnerhet som mycket information på webben konsumeras på det viset, men det gäller att engagera sina tittare eftersom film är ett passivt medium. Att leverera äkta vara kommer att bli ett ledord under 2018, en revival för dokusåpan, men i företagsform, kanske?
Corporate Communications
Budskapen måste paketeras och levereras med det språk och i det format som mottagarna vill ha. Kommunikation sker alltid på mottagarens villkor, så det gäller inte bara att finnas där målgrupperna är utan faktiskt också kommunicera på ett begripligt sätt. Så å ena sidan handlar det om att hämta kraft inne i organisationen när nya uppdaterade budskap mejslas fram samtidigt som det krävs en sjuhelsikes förmåga att känna av vart digitaliseringens strömningar bär. De som gör detta naturligt kommer också att göra det bästa jobbet.
Medierelationer
På samma sätt som förra året kan man skriva att digitaliseringen även i fortsättningen lär påverka mediernas utveckling starkt. Att förstå medielogiken, och hur den ändras över tid, kommer att bli allt viktigare. H&Ms tröjmiss kan ses som ett talande exempel. Tidigare drevs sociala medier av vad gammelmedia rapporterade om, men nu har pendeln svängt över. När en händelse tar fart i sociala medier är det nu gammelmedia som kommer in och skvätter mer bensin på redan torrt fnöske. Alla måste hänga på. Så om man tidigare kanske kunder se filterbubblor som ett skydd, så jobbar den nya medielogiken emot detta. Se upp för detta 2018, är det enda jag kan säga.
Investor Relations
Utöver digitaliseringen så kommer även det nyligen införda MifidII att påverka arbetet med investerarrelationer. Aktiemarknaden har alltid levt på information, gärna levererad så snabbt som möjligt. I takt med att informationsflödet demokratiserats så har fler investerare, stora som små, fått tillgång till snabb informationsspridning och helt nya möjligheter att söka och hitta information. Det finns helt enkelt fler ögon och öron där ute som letar efter information, och som dessutom gärna sprider vidare i syfte att tjäna pengar. Här måste nog många bolag bli bättre på att veta vad som sägs ute i cyberrymden.
Separationen av exekvering från analys kan leda till sämre analysbevakning; ett ökat utbud av företagsfinansierade analyser är ett tecken på detta. Detta innebär att bolag själva måste bli bättre på att kommunicera och förklara utmaningar och möjligheter, men här kan digitaliseringen vara till hjälp. Genom att identifiera potentiella ambassadörer med starka röster i de digitala kanalerna och utnyttja film och/eller podcasts kan man tillgängliggöra information på ett helt nytt sätt. Det tror jag kommer att bli vanligare under 2018.
China Desk
Den kinesiska marknaden erbjuder enorma möjligheter, samtidigt finns det många barriärer att ta sig över för att lyckas. Utöver språkliga och kulturella barriärer, har Kina helt egna digitala ekosystem. Dessa ligger ofta långt före de digitala kanaler vi är vana med här i väst, och förändringstakten är också hög. Det kommer att bli enklare att komma upp på de stora plattformarna som riktar sig till kinesiska konsumenter, men det är en sak att finnas tillgänglig och en helt annan sak att faktiskt sälja. För att lyckas måste man säkerställa att rätt lokal kompetens finns tillgänglig, som dessutom hela tiden har örat mot marken för att fånga upp förändringar i det ständigt förnyade digitala landskapet. Jag tror vi under 2018 kommer se många fler svenska företag ta sig an den kinesiska marknaden, men långt ifrån alla kommer att lyckas.
För att inte bli för långt blev detta en avgränsad spaning, men tveka inte att höra av dig om du vill ha en mer djuplodad diskussion om kommunikation inom våra verksamhetsområden.
No Comments