Maria Wannefalk, hur undviker man ”powerpoint-pyttipanna”?

Maria Wannefalk, hur undviker man ”powerpoint-pyttipanna”?

Tre frågor till vår powerpointkreatör Maria Wannefalk

Drömmer vi inte alla om att ha fantastiska powerpointpresentationer? Maria Wannefalk har bara jobbat med Powerpoint de senaste 18 åren och kan få den mest hemmasnickrade presentationen att se proffsig ut.

Powerpoint1

Vad är det viktigaste att tänka på när man gör en powerpointpresentation?

Det är två saker jag vill lyfta fram. Det första gäller budskapen och strukturen. Innan du börjar skapa presentationen gäller det att tänka igenom vilka som utgör målgruppen och hur du skall förpacka ditt budskap så det är intressant för mottagaren. Tänk också igenom strukturen så att den följer en röd tråd och skapar logik i presentationen. Du kan hoppa från ett ämne till ett annat, men då måste du förstås hjälpa mottagarna genom att påpeka det när du presenterar.

Det andra är att våga släcka ned presentationen. Använd B-knappen, ”B for black”, släck ned kanonen och låt åhörarna fokusera på dig. När det är dags att gå tillbaka till presentationen använder du B-knappen igen.

Powerpoint2

 Vad är de vanligaste felen vi vanliga powerpointanvändare gör?

Det är nog att blanda stilar och formspråk. Det är vanligt att man plockar ihop bilder från flera olika presentationer som olika individer gjort och slutprodukten blir en ”powerpoint-pyttipanna”. Det är också vanligt att filerna blir alldeles för stora eftersom man inte vet hur man ska komprimera foton och illustrationer. Vem har inte varit med om att maillådan har blivit igensatt av en tung presentation som någon försökt skicka över?

Powerpoint2

Vad har du för råd att ge till oss vanliga powerpointanvändare?

Ta fram en mall för dina presentationer som stämmer överens med varumärket och det företaget vill stå för och se till att alla i organisationen betraktar mallen som helig. Börjar man acceptera avsteg så är man snart tillbaka till pyttipannastadiet.

Och glöm inte att öva på din presentation. Hur bra bilder du än har, så är det din egen presentationsteknik som åhörarna kommer ihåg. Och när jag säger öva, så menar jag att verkligen öva på riktigt, det vill säga tala igenom sitt anförande som om det vore på riktigt. Gärna med kollegor eller vänner som åhörare som kan ge dig feedback. Då kommer du att göra ett proffsigt intryck när du möter din publik. Du får bara en chans att göra ett första intryck.

 

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */