november 28, 2018
Öka engagemanget i sociala medier med rätt innehåll
Sociala medieplattformar kopplade till företag har alla ett gemensamt syfte; att få människor att köpa de produkter och tjänster man erbjuder. På vägen dit kan det finnas olika delmål som att öka varumärkeskännedomen, skapa en relation till sin målgrupp eller positionera sig på ett utmärkande sätt, men i längden handlar det oavsett om att lyckas med konverteringar. Ett sätt att lyckas med detta är att ta reda på vad för typ av innehåll som lättast bidrar till konverteringar och därför följer några förslag nedan.
- Interaktivt innehåll. I grunden ger interaktivt innehåll dig möjligheten att ha en konversation med dina följare, men det tillåter dem också att göra mer än att bara kommentera eller gilla innehållet. En jämförelse som kan göras är till exempel att New York Times mest populära innehåll inte var en artikel utan istället ett Quiz som lyckades engagera deras läsare. Den här typen av interaktivitet blir allt viktigare och vi kommer snart se ytterligare dimensioner när AR allt mer integreras i kommunikation och annonser.
- E-böcker. Att skapa egna e-böcker är ett jättesmart sätt att presentera kort viktig information på och man märker snabbt att aktiviteten ökar bland de som tar del av den. Genom att blanda både organisk och betald marknadsföring kan man få tillgång till nya specifika målgrupper som i sin tur kan leda till konverteringar. Viktigt när du marknadsför din e-book är att den väcker uppmärksamhet från början. En slagkraftig rubrik och den mest intressanta faktan kan fungera som en teaser i inledningen.
- Positivt innehåll. Innehåll som väcker starka känslor resulterar nästan alltid i ett högre engagemang och större spridning. I många fall är det innehåll som framkallar positiva känslor och skratt och som bjuder på underhållning som människor väljer att dela vidare. Att använda sig av humor i sina sociala medier kan därför leda till att du lyckas fånga in och bibehålla konverteringar. Om du tänker efter kan du nog komma på ganska många exempel på tweets, videos, instastories som fångat din uppmärksamhet just på grund av att de använt humorn som verktyg.
- Visuellt innehåll. Vi tar till oss rörligt material betydligt snabbare och effektivare än ett textbaserat material. Därför skulle jag vilja säga att rörligt innehåll idag är en nödvändighet. Eftersom det är lättare att förmedla en känsla med hjälp av bild och ljud är sannolikheten även större att få en mer engagerad publik, faktiskt så mycket som 10 gånger större. De flesta företag som använder sig av visuellt innehåll ser det tydliga mönstret att det är detta format som presterar bäst när det kommer till konverteringar.
- Användargenererat innehåll. Den här typen av innehåll är utan tvekan ett värdefullt sätt att få visningar och ökat engagemang på sina sociala medier. Här bör Instagram nämnas som en fördelaktig plattform för att öka interaktioner då det är lätt att anordna olika interaktiva tävlingar för exempelvis captions, berättelser och namnförslag på nya produkter. Glöm inte att alltid tagga ditt innehåll med relevanta personer, samarbeten eller produktnamn. På så sätt öppnar du upp för mer exponering.
Vill du veta mer?
/Mikael Zillén, Senior rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
No Comments