Sime me up, the future is digital!

Sime me up, the future is digital!

Hade turen att få spendera en dag, dag två, på Sime2014. Sime, för de som inte känner till, är en årlig konferens om digitala möjligheter. Dagen innehöll många inspirerande samtal och presentationer. En hel del ny information, om än inte revolutionerade, men paketeringen skapar nya sammanhang. I kombination med många spännande talare och inspiratörer sätts tankeprocesser igång som gör det enklare att själv börja ”connect the dots”.

Sime Stockholm
Josh Grau, Director Brand Strategy EMEA för Twitter höll en intressant presentation om ”Twitter from the Inside” och Arndt Groth, vd PubliGroupe, höll en kort introduktion till segmentet ”Advertising technology crash course” som gav många intressanta insikter.

Bäst var dock moderatorn Ola Ahlvarsson både i hans mellanakter men också i samtalen med Frode Eilertsen, EVP Strategy från Schibsted Media Group’s om ”Beyond digital transformation” och med Gustav Radell, Google’s Country Marketing Manager Sweden om ”Google’s universe” och slutligen med Tomas Franzén, vd, Bonnier Media Group och Paul Schrotti, EVP Axel Johnson AB om ”A view from the cockpit – leading digital transformation of a multi billion dollar business”.

Även om det var många buzzwords, som bland annat ”Logged in eco-system” och naturligtvis ”Big Data”, triggades min hjärna mest av det sistnämna samtalet. Ola nämnde i sitt inledande anförande att det digitala har gått från punkt 11 på den strategiska agendan, dvs sånt man hanterar när och om man har tid, till att bli punkt nummer ett. Att Bonnier med sitt mediefokus och Axel Johnson AB med sitt stora engagemang inom handel är utsatta för och medvetna om den digitala förändringen är inte konstigt, men långt ifrån en självklarhet. Och även om man har insikt har man ännu inte har alla svar.

Ett annat buzzword var ”exponential companies”, dvs bolag med extrem tillväxt som kan komma från ingenstans och slå undan benen på befintliga aktörer. Att den digitala omställningen hamnat högst på agendan är bra, men frågan är hur många företagsledare och styrelser som inser vilken risk man är utsatt för. Bara för att det just i detta ögonblick inte finns någon aktör som kan förändra din bransch betyder det inte att det inte finns en imorgon. Att vaggas in i den tron är en av de största riskerna för dagens företag. Och även med konkurrenten mitt framför ögonen, tänk Nokia vs Apple, kan det vara svårt att förstå att man kommer vara passé om man inte gör något i tid.

Hantering av kommunikation blir allt mer strategisk i denna omställning, och utvecklingen går snabbt (och det lär inte sakta in). Enligt Google är 2,5 miljarder människor uppkopplade i dag, men det kommer vara det dubbla 2020. ”Exponential information” i kombination med ”exponential companies” kommer att förändra många branscher framöver. Om man inte bejakar detta är risken att man likt Nokia eller Kodak kommer att se sina affärsmodeller implodera.

Sime gav verkligen mersmak, så det är väl bara att säga ”Sime me up for next year”.

/Mikael Zillén
Founding Partner & Senior Consultant
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se – See more at: https://boxcomm.se/den-digitala-boomen-media-och-pressmeddelandet/#sthash.m9cTFIHP.dpuf
/Mikael Zillén
Founding Partner & Senior Consultant
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se – See more at: https://boxcomm.se/den-digitala-boomen-media-och-pressmeddelandet/#sthash.m9cTFIHP.dpuf

/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Strategist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */