Singles Day slog nytt rekord igen, hur mycket sålde ni för?
I lördags den 11/11 var det återigen dags för ”Singles Day” i Kina. Och det var återigen dags för nya försäljningsrekord. Alibaba sålde för imponerande 163,8 miljarder RMB motsvarande drygt 200 miljarder svenska kronor och en ökning med 39 procent från 2016. Även JD.com uppvisar starka försäljningssiffror, om än inte i nivå med Alibaba.
Mest intressant för oss utanför Kina är kanske ändå siffrorna som visar hur många utländska aktörer som deltog. Av totalt 140 000 deltagande varumärken och handlare var närmare 60 000 utländska aktörer. Störst flöden kom från Japan, USA, Australien, Sydkorea och Tyskland. Frågan är hur många svenska företag som var med.
Mobile first and only
Det är ju ingen hemlighet att kineserna har en förkärlek för att använda sina smartphones till det mesta. Vilket till viss del förklaras av att man gick rakt in i det mobila internetsamhället, men också att de ligger i framkant när det kommer till det tjänsteutbud som finns mobilt. Detta innebär att man måste ha en mobil strategi för att nå de kinesiska konsumenterna. Att detta är viktigt visar statistiken från Alibabas försäljning under Singles Day; mer än 90 procent av transaktionerna skedde mobilt och betalades genom Alipay som hanterade cirka 1,5 miljarder transaktioner. Som mest processade Alipay 256 000 transaktioner per sekund, helt otroliga.
Enorma möjligheter
Att den kinesiska marknaden erbjuder enorma möjligheter är ingen nyhet, men att kinesiska konsumenter i allt större utsträckning efterfrågar västerländska originalprodukter är kanske inte lika känt. Att försöka göra en exakt uppskattning av hur stor den marknaden är eller kommer att bli är svår, tidsödande och dyr, men med de stora talens styrka är det ändå lätt att förstå att en liten försäljningsframgång snabbt kan ge stora effekter på en resultaträkning.
Höga barriärer
Att göra affärer i Kina innebär att en mängd barriärer måste överbryggas. För stora aktörer med djupa fickor är det naturligtvis lättare att skapa en egen lokal närvaro, även om detta historiskt sett inte garanterar framgång. För mindre aktörer som vänder sig mot konsumenter faller man nog redan på den första barriären, att sätta upp en butik på någon av plattformarna T-Mall eller JD Worldwide. Och då har man inte ens börjat ta sig an den största utmaningen att bygga varumärke och nå konsumenterna. Även om företag inom B2B slipper att välja plattformar att synas på är många av utmaningarna desamma som för konsumentbolag.
Hjälp finns
Det viktigaste är att hitta en samtalspartner som kan ge råd och vara ett stöd i alla processer, oavsett det handlar om språk, kulturella skillnader, legala frågor, logistik och kanske viktigast hur man ska kommunicera och nå potentiella målgrupper. Bäst då om den partners finns på plats i Sverige för att guida rätt i det stora landet i öster. Utan rätt guidning finns risk för att det i bästa fall tar lite längre tid att etablera sig än väntat, och i värsta fall att man aldrig riktigt får fotfäste.
Ett första steg kan vara ett samtal med vår China Desk, så hör av dig!
No Comments