Sociala medier, tänk efter före hashtaggen
Det är inte alltid lätt att navigera rätt i sociala medier, för även om man har det mest ädla uppsåtet kan det gå fel ändå. Men ibland kan det räcka med att tänka efter före.
Det senaste exemplet på en social medie-kampanj som inte riktigt gått som man hade tänkt sig är #RedskinsPride som initierades av det amerikanska fotbollslaget Washington Redskins efter att en rad politiker uppmanat dem att byta namn. Anledningen till uppmaningen är tydlig, man anser epitet ”Redskins” är rasistiskt. Redan i höstas uttryckte President Obama, om än diplomatiskt, att om han ägde klubben skulle han ändra namnet. I det senaste utspelet var det 50 senatorer som skrivit under ett öppet brev där man uppmanar ägaren att ändra namn.
Med nästan vändande post svarade Bruce Allen, General Manager för Washington Redskins, att man inte hade för avsikt att ändra namn. Och det är i denna veva man kommer på att lansera hashtaggen #RedskinsPride.
Tanken var att Washington Redskins-fans skulle skicka en tydlig signal till framförallt senator Harry Reid. Men vad man glömde bort, eller kanske aldrig insåg, är den kraft sociala medier kan utgöra. Man tänkte sig säkert att ens supportar skulle vara så månghövdade att de skulle skicka klara signaler till Harry Reid med flera, men man tänkte uppenbarligen inte på att det finns långt fler människor på Twitter som inte bryr sig om laget Washington Redskins men som är emot rasism.
Det är lätt att man blir hemmablind och tror att det man gör enbart kommer att engagera människor i sitt egen mikrokosmos, men genom att tänka efter före (och kanske rådfråga någon expert) kan man undvika onödiga misstag. Vissa kampanjer, som exempelvis #RedskinsPride, är dömda att misslyckas på förhand, men de stora flertalet går såväl att rädda som att göra bättre.
Läs mer om #RedskinsPride HÄR.
/Mikael Zillén
Founding Partner & Senior Consultant
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen@boxcomm.se
No Comments