Råd om Investor Relations #4 – Analytikermassage, nej tack
Många bolag brukar sucka över analytikers och investerares många frågor. De är många gånger mer envisa än journalister. Investerare och analytiker testar dig på hur mycket information de kan få. Men lika ivriga som de är att fråga, lika accepterande är de inför din kommentar ”det kan jag inte säga av konkurrensskäl”.
Det är därför smart att i förväg sätta gränserna för ditt bolags informationsgivning. Vad vill ni kommentera, när gör ni det och hur? Tänk också igenom varför ni inte vill lämna ut viss information. Gränserna för informationsgivningen behöver bolaget inte kommunicera i ett formellt dokument, men du ska vara beredd att svara på frågan när den kommer upp.
Ibland hävdas det att vissa företag sysslar med ”analytikermassage”. Men de företag som är tydliga i sin finansiella kommunikation kommer inte att behöva riskera attt utsättas för sådana anklagelser. Att arbeta med analytikermassage är definitivt inget framgångskoncept enligt vårt förmenande. Om du skulle göra det, så riskerar du att sätta analytiker i en insidersituation, vilket innebär att de inte kan göra sitt arbete. Analytiker som du ger lite mer information än vad de kommunicerat officiellt, kommer också att börja spekulera i vilka andra ni har pratat om och vilka som kan ha fått samma information.
Förtroende är hårdvaluta och tar tid att bygga men kan förstöras på några sekunder. Analytikermassage är inte vägen framåt. Se i stället till att ha en tydlig och öppen dialog med alla på finansmarknaden.
No Comments