Tre frågor till Malin Tengberg, vår nya Sociala Media specialist
Vilka trender kommer vi se i sociala medier 2023?
Trenden visar tydligt att följarna är trötta på det perfekt putsade innehållet med retuscherade bilder och oändliga filter. Du vet, de bilder som vi aldrig kommer kunna leva upp till och som därför påverkar oss negativt. Följarna vill ha autentiskt och personligt innehåll!
Detta är något som även företag bör ta till sig; Vi vill lära känna dig som företag, vad ni står för och vilka era anställda är. Ta upp mobilen och börja fota och filma. Varför inte följa med bakom era kulisser hos utvalda anställda under en vecka? Bjud in till dialoger om vad ni bryr er om som ger följarna ett värde. Detta bygger ert varumärke på ett autentiskt sätt. Ni blir äkta. Ni kommer nära era följare, och ni kommer att växa. Enkelt, kostnadseffektivt och som garanterat kommer ge effekt.
Under året visade det sig att TikTok har gått om Google när det gäller att söka fram nya produkter och tjänster, vilket avslutar en 15-årig streak. Med sina häpnadsväckande 5,7 miljoner sökningar per minut är det dock bara tillräckligt för att glida in på en andra plats.
Jag tror absolut att TikTok kommer att fortsätta att växa under 2023. Därför är det extra viktigt att sökordsoptimera innehållet på era sociala medier, främst på TikTok och Instagram. Hitta era relevanta sökord och använd dem i era inlägg för att dyka upp i sökresultatet.
Om ni säljer produkter är UGC - User Generated Content något ni bör undersöka. Det är när man tar hjälp av mindre kreatörer med stark passion och intresse, som ger sin ärliga recension av er produkt. De mindre UGC-kreatörerna är oftast mer kostnadseffektivt att använda istället för en stor influencer. Tror denna typ av innehåll kommer att bli ännu mer populärt under kommande året. Allt fler har tröttnat på falska omdömen på företagens egna sidor och söker autencitet av omdömen och produkter i sina sociala medier. Ett exempel på att så är fallet har hashtagen #tiktokmademebuyit med sina 30 miljarder visningar.
Som vi alla vet befinner vi oss i tuffa ekonomiska tider. Jag vill skicka med er en sak med tanke på det; fortsätt lägga fokus på att posta i era sociala medier, om så bara genom organiskt innehåll. Det kommer att vända. Har man sett er i sitt flöde fram till dess är chansen stor att ni är top-of-mind när de har möjlighet att handla igen.
Sociala medier bygger ert varumärke och har blivit en allt viktigare plattform för företag att marknadsföra sig på. Jag tror att företag kommer investera mer i sin närvaro på sociala medier och avsätta högre budget för annonsering och innehållsskapande under 2023.
Berätta lite om dig och din bakgrund
Jag befinner mig på västkusten, närmare bestämt i Kungsbacka kommun. Har över 20 års erfarenhet inom försäljning som Key Account Manager och några år som projektledare. Under 2022 har jag tagit examen hos IHM Business School i utbildning inom offentliga upphandlingar som Public Bid Manager.
Med den digitala omställningen lockade dock något annat; att arbeta som konsult och hjälpa företag att förbättra och utveckla sin kommunikativa plattform. Senaste åren har jag därför utbildat och utvecklat mina kunskaper inom digital marknadsföring, med fokus på sociala medier och paid social.
Jag hjälper upptagna företagare som varken har tid eller kunskapen att växa via Sociala Medier som TikTok, LinkedIn, FaceBook, Instagram och Pinterest.
Vilken typ av uppdrag ser du mest fram emot att ta dig an framöver?
Jag ser fram emot att vara en del av Box Comms digitala marknadsföringstjänster. Det kommer bli väldigt roligt att träffa och lära känna era kunder. Jag hoppas att jag kan bidra med mina kunskaper inom främst TikTok och Instagram.
Hör av dig till oss för att se hur ett eventuellt samarbete skulle kunna se ut. (Våra kontaktuppgifter hittar du HÄR)
No Comments