Tre frågor till vår medieexpert Hasse Gustafsson
När du talar med media, i telefon eller i ett möte, har du ofta bara några sekunder på dig att få fram ditt budskap. Då gäller det att du är väl förberedd. Den som ska träffa media behöver också förstå medias agenda.
Vi har ställt några frågor kring media och medielogik till Box Communications seniorkonsult och medieexpert Hasse Gustafsson.
Kan du nämna några knep för att för att få en journalist att plocka upp en story?
Det mest grundläggande är att det bör finnas ett allmänintresse, gärna någon form av igenkännande, som t.ex plats, tidigare händelse eller en känd person. Man bör inte heller skriva journalisten på näsan och själv tala om vad som är fantastiskt eller unikt. Den bedömningen ska journalisten göra själv!
Vilka personer på ett företag behöver medietränas?
Givetvis den högsta ledningen. Personer med detaljkunskap i ett visste ämne. Det skadar inte heller att de som jobbar med kommunikationsfrågor får sig en genomgång. Det finns företag och myndigheter som med hjälp av medieträningar inventerar vilka personer som är lämpliga att ge intervjuer. Ofta hittar man en och annan naturbegåvning. Jag tycker också att man bör se en medieträning framför en kamera som en form av retorikövning. Man vet att de flesta svenskar är livrädda för att framträda inför publik. Så det här är något som de flesta behöver träna på.
Vad ska man göra om Uppdrag granskning hör av sig?
Det sämsta är att göra sig oanträffbar, för då blir journalistiken väldigt enkel att genomföra och man har dessutom tappat allt initiativ. Jag anser att man bör se det som en möjlighet att få fram sina budskap! Som alltid är det bäst att förekomma, dvs att själv berätta ” innan man får frågorna” om vad som är negativt eller fel. Som journalist blir det betydligt svårare att gå vidare, när man helt plötsligt möter en person som använder intellektet, eftersom man vet att vi människor ofta använder reptilhjärnan istället för intellektet när vi blir angripna eller kritiserade.
No Comments