USA-noteringar på agendan igen

USA-noteringar på agendan igen

Under många år har börsnoteringar i USA varit ointressanta för bolagen. Det har ansetts vara besvärligt med SOX-krav och långtgående regelverk från SEC (amerikanska motsvarigheten till Finansinspektionen). Efter att JOBS Act infördes 2012 och värderingarna i USA blivit mer attraktiva märker vi ett förnyat intresse för USA-noteringar. Fördelarna är flera och för den som ser USA som en betydande framtida eller befintlig marknad kan det vara en viktig markering att också notera sig där. Avigsidorna som de kanske inte direkt reflekterar över – utöver anpassningarna till SOX och SEC – är merarbetet som beror på tidsskillnader och USAs storlek. Tidsskillnaden medför merarbete – inte minst rapportdagar när bolagen svarar på frågor från USA långt in på sen kväll och resdagarna som krävs för att genomföra roadshows i USA. Lägg därtill att bolaget också måste ha sina kapitalmarknadsdagar i USA.wall-street

Men visst är allt detta görbart. Från vår horisont som kommunikationsrådgivare tjatar vi om igen samma mantra till bolagen vare sig de vill notera sig i USA eller hemma i Sverige – påbörja förberedelserna i god tid. Det tar tid att sätta upp den finansiella kommunikationen och organisationen samt bygga budskapen. Ett väl genomfört förarbete gör hela processen mer effektiv och sparar både tid och resurser.

(Kontakta oss gärna för en lite längre skrift om vad man bör tänka på vid en USA-notering.)

 

 

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */