Vad är journalister ute efter?
Jobbar man inom kommunikationsbranschen är det en självklarhet att man kontinuerligt producerar material som man vill ska exponeras i media. Pressmeddelandets död har det pratats om länge, men än så länge verkar den fungera och må alldeles utmärkt. Att få just sin artikel att hamna på nyhetsbyråernas agenda kräver dock arbete och förståelse för vad journalister vill ha från oss som jobbar på byråer eller kommunikationsavdelningar. I förra veckan var jag på ett seminarium hos TT för en djupare inblick i just detta och jag tänkte att jag skulle sammanfatta det mest grundläggande.
För det första är det viktigt att påminna sig om vad en nyhet är och då kan till exempel dessa punkter vara till hjälp. En nyhet är:
- Något som hänt, blivit känt eller berör allmänheten.
- Något som avviker från vardagen.
- Ett nytt perspektiv på ett känt fenomen.
- En konflikt.
- Ett avslöjande.
- Något som makten vill dölja.
För att en journalist ska välja att plocka upp din nyhet krävs det alltså att någon av ovanstående punkter täcks in. Vänder man sig till en stor rikstäckande nyhetsbyrå är det även viktigt att tänka på att de vill att nyheten ska intressera, angå och beröra så många som möjligt. En mindre nyhet kanske därför oftast lämpar sig bättre för lokal- eller branschmedia. En annan sak som är bra att tänka på är att större nyhetsbyråer ofta har som ambition att:
- Ha en ämnesmässig och geografisk bredd.
- Sätta nyheter i ett sammanhang genom bakgrund och fakta.
- Skriva för alla och inte enbart de redan invigda.
- Ha med ett personligt perspektiv i större och djupare frågor för att väcka känslor och inte bara presentera siffror.
Samtliga av dessa punkter är bra att ta i beaktning när man utformar sitt innehåll. Journalister gillar fakta och skriver man om krångliga eller komplicerade ämnen kan det därför vara uppskattat med bilagor så att journalisten slipper leta reda på fakta själv. Att skriva enkelt och väl anpassat för målgruppen är också en viktig nyckel. När det gäller själva utformningen och utskicket av materialet finns det också några grundläggande principer som journalister lägger väldigt mycket vikt vid. Har man inte säkrat dessa punkter är risken väldigt stor att ditt utskick hamnar i papperskorgen direkt.
- Se till att skicka ut vid rätt tidpunkt. Journalister får tusentals tips och en måndag morgon kl 08 kommer ditt pressmeddelande vara en nål i en höstack. Välj ett udda klockslag istället!
- Var kontaktbar. De personer som står som kontaktuppgifter måste garanterat vara kontaktbara när nyheten går ut.
- Ha en intresseväckande rubrik och informativ ingress
- Låt journalister komma i kontakt och nyttja experter och sakkunniga. Inte bara presspersoner
- Ha alltid ett korrekt och rättstavat språk.
Förstår man värdet av sin nyhet, vet vilken målgruppen är och hur man formulerar innehållet på bästa sätt så är man en god bit på vägen. Sedan kan man tänka på tidpunkt, exklusivitet och pitch. Att låta någon med ett utifrånperspektiv granska ert material kan också vara en bra idé och sist men absolut inte minst glöm inte att mail is king.
Vill du veta mer?
Petra Zillén, Kommunikationsstrateg
+46 733 842 952 | petra.zillen (@) boxcomm.se
No Comments