Vad kan företag lära sig av Filip och Fredrik
Man kan tycka vad man vill om Filip och Fredrik, själv tycker jag att de är genier i sina bästa stunder, men att sätta publikrekord på Globen kräver någonting utöver det vanliga.
Frågan är om företag har någonting att lära av hur Filip och Fredrik lyckats skapa ett så starkt varumärke att man kan slå såväl påvens som Metallicas besöksrekord.
Det är klart att just slå rekord i Globen är kanske inte görbart för alla, men de flesta av oss företagare har vårt egen Globen, där vi gärna sätter nya rekord. Det kan handla om besökare på seminarier, i montern på en mässa, vid produktlanseringar eller i form av andra kundkontakter.
I den digitaliserade värld vi lever i gäller det att sätta mål och försöka driva trafik till intressant och relevant information. Alla har naturligtvis inte Kanal 5 som en plattform, men alla kan starta en börja blogga, starta en podcast, twittra, instagramma eller bli aktiv i andra sociala kanaler. Så länge man sätter rimliga mål, inom ramen för den potential som den verksamhet man driver har, kan alla dra nytta av dessa kanaler.
Om någon för några år sedan sagt att Filip och Fredrik kommer att slå publikrekord på Globen genom att göra en live-podcast, är det nog få som hade trott på detta. På samma sätt finns det säkert i er organisation saker som i dag inte verkar sannolika att uppnå, men som om några år blir en verklighet. Återigen det gäller att sätta mål och få hela organisationen att dra åt samma håll.
I morgon genomför duon sin ”sista” podcast inför fullsatta läktare på Globen, men redan i augusti är man tillbaka med en ny engelskspråkig pod. Antar att man nästa gång siktar på Madison Square Garden på temat ”First we take Globen then we take New York…”
/Mikael Zillén
Founding Partner & Senior Consultant
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen@boxcomm.se
No Comments