Vanliga misstag i företagets sociala mediekanaler

Sociala medier, misstag, sociala mediekanaler

Vanliga misstag i företagets sociala mediekanaler

Det kan tyckas lättare sagt än gjort att som företag bygga upp trovärdiga, engagerande och affärsdrivande sociala medieplattformar. Sanningen är den att det är ganska enkelt att begå misstag som istället för att förbättra varumärkets rykte, snarare kan försämra det. Å andra sidan är det också relativt lätt att undvika dessa misstag – om du har koll på vilka de är. Nedan följer några av de vanligaste misstagen företag gör på sociala medier som enkelt kan och framför allt bör undvikas.

 

 

 

Att bara dela innehåll om det egna företaget

Detta är ett återkommande problem som man som konsult ser mängder av kunder göra. Det är förståeligt att man vill promota sitt företag och sina erbjudanden för att driva försäljningen men vad man egentligen borde göra är att anpassa innehållet efter användaren. Vad är värdefull information och kunskap för målgruppen som de kan använda och dela vidare? Dela med er av tips och kunskap istället för att skryta om interna prestationer. På så sätt gör man sig både intressant och relevant.

 

 

 

Att begränsa typen av innehåll

Detta misstag ligger väldigt nära det ovannämnda eftersom det handlar om att ha ett varierat innehåll. Att bara ägna sig åt ett ämne eller samma format blir i längden ganska andefattigt och riskerar ett succesivt minskande intresse. Regeln är att blanda företags- och utbildande innehåll genom allt från artiklar, blogginlägg, bilder och filmklipp.

 

Att misslyckas med att lyssna på kunderna

En väldigt grundläggande aktivitet som företag ofta misslyckas med är att lyssna på vad kunderna tycker. Via sociala medier har man alla möjligheter att lyssna till vad kunden har för åsikter om ditt varumärke. Vad gillar dom? Vad tycker de mindre om? Vad saknar de? Genom att vara lyhörd på sociala medier kan man få ut otroligt matnyttig information som kan användas till att stärka varumärket.

 

Man skapar en social närvaro med enbart säljfokus, utan personlighet

Personlighet är det som får oss att känna och det kan vara avgörande för hur populärt ditt varumärke blir. Att enbart försöka sälja kan ge helt motsatt effekt, du tappar dina kunder och deras intresse efter ett tag. Som företag behöver du leverera ett mervärde för kunden och då krävs intresseväckande och personlig kommunikation. Man kan se på sig själv som redaktör istället för ett varumärke vars ända mål är att sälja. Nu för tiden handlar det om att veta hur man ska berätta en story för att väcka ”publikens” engagemang.

 

Man levererar för dålig kundservice via sociala medier

Idag uppskattar och inte minst förväntar sig kunder en snabb service online. Om det tar för lång tid att svara, man ger svar som knappast hjälper eller om man ignorerar kundernas problem och frågor helt kan man förvänta sig att kunderna snabbt kommer att hitta ett annat mer tillmötesgående varumärke. Det är oerhört viktigt att idag finnas till hands på sociala medier och leva upp till den service som konsumenter idag förväntar sig. Här ligger många företag fortfarande efter!

 

 

Hur ligger ni till? Om ni behöver hjälp med att komma igång eller ta nästa steg i ert arbete med sociala medier finns vi här för er.

 

/Signe Ternesten, Junior PR-konsult
+46  709 49 49 29 | signe.ternesten (@) boxcomm.se

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.