Vem har makten över kommunikationen?

Vem har makten över kommunikationen?

Börsen får ofta frågor om huruvida bolag måste skicka ut pressreleaser om olika nyheter. De frågorna rör nästan uteslutande negativa nyheter. Det händer mycket sällan att frågan gäller goda nyheter. Genom att ducka för att kommunicera fakta som oftast ändå sipprar ut, lämnar bolaget över agendan till någon annan, som tacksamt tar emot den. Det spelar ingen roll om bolaget är litet eller stort. Spekulationerna och de allmänna ”sanningarna” tar bara plats i olika forum.

För de mindre bolagen handlar det oftast om aktiechattar och liknande samlingsplatser för småsparare och privatpersoner, medan det för de större bolagen blir affärstidningarna och den professionella aktiemarknaden. Effekten blir emellertid densamma. Makten över kommunikationen hamnar externt. Det är en ytterst olycklig situation som i värsta fall kan få kraftigt negativa konsekvenser och skada bolaget. Negativa rykten tar lång tid att tvätta bort och förtroendet skadas.

Ta plats i förarsätet och bemöt alla upptänkliga frågor innan de ställs. Ta tjuren vid hornen direkt, tala klarspråk: vad är problemet och hur ser lösningen ut. Att ha all fakta på bordet, en strategi för kommunikationen redo och inte dölja uppenbara sanningar är bästa sättet att inte få en höna av det som egentligen bara är en fjäder.

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */