Vi måste prata om Snapchat!

Vi måste prata om Snapchat!

Snapchat_Logo
Det är lätt att avfärda Snapchat, på samma sätt som man gjorde med Facebook och andra sociala medier tidigare, och visst är den största användargruppen millennials. Som bilden nedan visar är 86 procent av användarna under 34 år, och hela 60 procent under 24 år.

Snapchat statistics från Statista
Oavsett om man jobbar med B2C eller B2B  är det en självklarhet att finnas där kunderna är, men i slutänden är det ju så att vi alla är potentiella kunder. Att säga att B2B skiljer sig från B2C, är lika rätt eller fel som att säga att köpare av hemmabiosystem och sytillbehör är likadana bara för det handlar om B2C. Visst finns det skillnader mellan olika målgrupper men det viktigaste är att budskapen och berättelsen landar som man tänkt hos mottagaren, detta gäller oavsett det handlar om B2B eller B2C. Sen gäller det att välja rätt plattform, och kanske det viktigaste av allt mäta var man får bäst genomslag.

 

Så varför ska vi prata om Snapchat?

För att man ska nå framgång i sitt kommunikationsarbete gäller det att sätta upp tydliga mål. Om målet ”bara” är att driva försäljning ja då kanske inte Snapchat är den bästa kanalen för företag inom B2B eller som vänder sig till en äldre publik. Men om målet är att bygga företagets varumärke i ett bredare perspektiv, som exempelvis ”employer branding” då kan Snapchat vara det rätta stället. För att visa vad man är för ett företag kan man göra berättelser om olika avdelningar eller händelser, eller till och med låta personalen äga kanaler var sin dag för att visa upp sin dag på jobbet.

 

Tillvägagångssätt

Det är viktigt att förstå att plattformen är inte överordnad utan kommunikationsmålen sätter agendan.
mÅlgrupp

 

Vill du prata om det?

 

/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */