Vi ställde några frågor till Professor Baruch Lev

Vi ställde några frågor till Professor Baruch Lev

– författare till boken Winning Investors Over.

I boken Winning Investors Over beskriver Baruch Lev, med utgångspunkt i egen och andra ekonomers forskning, hur man på ett intelligent sätt hanterar Wall Street för att öka värdet på bolagets aktier (även om det finns vissa skillnader mot europeiska förhållanden går den i stor utsträckning att applicera även på våra marknader). Genom att utnyttja verkliga case och med stöd av rigorös analys av data visar Lev bland mycket annat hur man bygger och underhåller marknadens förtroende samt hur man levererar dåliga nyheter på ett effektivt sätt.

Winning Investors Over är enligt många en av de bästa böckerna som skrivits om investerarrelationer och visar med tydlighet att trots den osäkerhet som präglar aktiemarknaden i dag går det att utveckla ett långsiktigt och ömsesidigt fördelaktigt samspel med investerarkollektivet.

Vi ställde några frågor till Professor Lev som var på väg till Europa för att prata om sin bok:

Om att lämna prognoser

Q: One objection to providing guidance is: “But then we might have to warn on profits, which will have terrible consequences”. What is your comment on this standpoint?

A: (Regarding warning on bad news.) First, you don’t lose anything on the warning because when the bad earnings come out you will get hit anyway. But if you warn, studies show that your credibility as an honest investor friendly manager increases significantly. Also, the likelihood of being sued by shareholders decreases significantly, though this may not be a great concern in Sweden.

Bästa sätt att nå investerarna

Q: Many companies see investor relations merely as a discipline to comply with rules and legislation, what do you find to be the most effective way to communicate with investors?

A: The most effective way to communicate with shareholders is by providing relevant information beyond the legally required. I devote a whole chapter in my book to this (Beyond GAAP).

Vikten av att nå ut med sina budskap

Q: Some surveys claim that communication can make up anything between 25 to 40 per cent of a company’s market cap. What is your view in this matter?

A: I don’t believe you can permanently increase share prices by PR. But if you present better your fundamentals, you can get a substantial price boost, because many companies are undervalued because investors do not understand the complexities of the business.

Jag kan verkligen rekommendera Barush Lev’s bok Winning Investors Over, som kan beställas hos bland andra Amazon eller Adlibris.

/Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */