Vilka trender ser vi på sociala medier 2019?
Ett nytt år har inletts och med ett nytt år kommer ny utveckling och nya trender, inte minst vad gäller sociala medier. Men vad är då de stora trenderna för 2019? I mångt och mycket är det trender vi redan pratat om under föregående år men som nu avancerar ett steg. Videoinlägg, såväl sponsrade som organiska, kommer vi till exempel bara att se mer och mer av framöver då det blir ett sätt att både få mer räckvidd och mer engagemang.
Engagemang och räckvidd
En rapport framtagen av analysföretaget Socialbakers visar att Facebook fortfarande är den plattform som ger mest värde när det gäller digital marknadsföring. Detta tack vare plattformens omfattning och räckvidd; man når helt enkelt flest människor online. När man däremot undersökte hur engagemanget såg ut per användare var Instagram bäst. Varumärken som marknadsför sig via Instagram får alltså betydligt mer engagemang trots en mindre publiksiffra. Detta innebär att fler företag nu allt mer börjar utnyttja Instagram i marknadsföringssyfte. Det är inte heller bara konsumentinriktade bolag som skapar innehåll till Instagram utan vi ser ett allt större engagemang från B2B-företag.
Samtidigt ser vi att det blir allt svårare för bland annat företagssidor på Facebook att nå ut med organisk räckvidd. Under 2018 minskade den nämligen med 20–25 procent. Detta gör att företag nu behöver finna sig i att betala för synligheten genom annonser eller sponsrade inlägg. Här pekar trenden även mot att det är bild och rörligt material som ska prioriteras för att få ökat engagemang.
LinkedIn kan bli en vinnare inom B2B när engagemanget på Facebook minskar
LinkedIn har fört en lite anonym tillvaro bakom de andra sociala plattformarna. Det kan ha att göra med att de blev ett dotterbolag till Microsoft i slutet av 2016, men kanske framförallt för att utvecklingen av plattformen har legat lite efter de andra. Genom det arbete som vi gör för flera av våra kunder aktiva inom B2B-segment är vi övertygade om att LinkedIn är platsen att vara på 2019. Men ta inte bara vårt ord på det. Gary Vaynerchuk, den amerikanska sociala medie-gurun, skrev nyligen att 2019 är året för LinkedIn. Texten hade titeln ”Go“all in” on LinkedIn as a B2B marketing strategy”.
Han menar att LinkedIn är där Facebook var för ett antal år sedan; det vill säga att organiskt innehåll fortfarande når ut till många. Så hans lösning är att skapa och publicera mycket innehåll, allt från text och ljud till rörligt material. Eftersom han uttalar sig i en amerikansk kontext, med fler aktiva användare, anser han att man kan publicera flera inlägg varje dag. Det är sannolikt lite för mycket i ett svenskt perspektiv, man vill ju inte bli ansedd som en spammare, men å andra sidan långt mer än vad de flesta bolag gör idag.
Bild och video tar ännu mer plats
Youtube och Instagram har haft en stor roll i att standardisera bild och rörligt. När Instagram Stories kom blev vi trogna fans allihop och sedan dess har även Facebook och Twitter tagit efter konceptet att sända live, något som bidragit till att företag kan nå ut till många olika potentiella målgrupper. Att använda sig av live-video kan även fånga uppmärksamheten hos användare under tre gånger så lång tid som en vanlig video. Detta för att många användare nu letar efter mer substans i det innehåll man tar del av. Det snabba scrollandet är på väg att trötta ut publiken.
Om man tittar på de allra största företagen och vad de marknadsför på Facebook så är det tydligt att det är foto och film som står i centrum och att länkinläggen blir allt färre. Sponsrade videoinlägg kommer vi därför bara att se mer och mer av framöver. Det blir ett sätt att både få mer räckvidd och mer engagemang.
En djupare kontakt med nischade memes
Det är lätt att bli förblindad av begreppet räckvidd och att ständigt sträva efter att nå ut till den breda massan. Vad vi ser nu är dock en trend som innebär den totala motsatsen. Nämligen att exkludera många människor och inkludera få. Ett exempel på detta är hur vissa konton börjat använda sig av så kallade nischade memes. Syftet är att med intern humor bara rikta sig mot en väldigt specifik grupp och enbart låta dessa förstå innebörden. På så sätt når man kanske ut till färre personer men får en betydligt djupare connection med de som väl inkluderas. Lyckas man som varumärke hitta rätt ton för sin målgrupp har man goda chanser att skapa engagemang.
No Comments