Vinnarintervju Christian Ander, Goobit – Börs-vd:ar på Twitter, First North
Som traditionen bjuder avslutar vi vår årliga kartläggning och ranking av de twittrande börs-vd:ar med en vinnarintervju. Vi presenterar intervjuerna i de sex kategorier som ingår i kartläggningen; Large Cap, Mid Cap och Small Cap från Nasdaq Stockholms huvudlista, First North Growth Market, Nordic Growth Market (NGM) samt Spotlight Stock Market.
Ända sedan starten av Box Communications för dryga 12 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar börsbolagens kommunikation. Med lång bakgrund från finansbranschen, där information är hårdvaluta, var det vår övertygelse att när information börjar spridas allt snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt kommer börsbolag och dess vd:ar påverkas extra mycket. Den nya miljön innebär både risker och möjligheter, men möjligheterna väger över många gånger om.
De senaste åren har med all tydlighet visat att det digitala ledarskapet är viktigare än någonsin. Ett av huvudskälen till att vi gör denna kartläggning är vår övertygelse om att förr eller senare kommer detta att bli affärskritiskt. Även om vi inte är där än finns många datapunkter som visar att vi börjar närma oss. I takt med att allt fler vänjer sig med att kommunicera digitalt, oavsett det sker via ljud, bild, film eller text, så kommer trycket att öka på företag att inte bara vara digitala internt utan faktiskt inkorporera det i all kommunikation. Och för att få snabb intern acceptans och ett stort externt genomslag är det oerhört viktigt att ledningen visar vägen, och där är Twitter enligt vår mening den bästa kanalen.
Twitter är den digitala mötesplats där många av samhällets viktigaste aktörer möts i realtid, allt från politiken, media, investerare till bland annat näringsliv. För en börs-vd kan alla dessa aktörer vara viktiga för bolagets framgång.
Vi gör den här kartläggningen för att vi vill lyfta fram goda förebilder som förhoppnings vi kan inspirera andra att ta efter.
Vinnarintervjun – Christian Ander
- Vad var de mest positiva aspekterna av att vara en twittrande vd 2022?
- Fanns det några negativa?
Det konsumerar enorma mängder tid, som vilket digitalt missbruk som helst 😉 Jag valde Twitter.
- Kan du kort berätta om hur du kom i gång med Twitter?
Nyfikenhet, precis som allt annat jag hittar i livet.
- Vilka är de viktigaste målgrupperna för dig när du twittrar?
Likasinnade. Binda kontakter med likasinnade som drivs av samma värden och utmaningar i livet. Både att bli inspirerad av andra och inspirera.
- Många vd:ar ser regelverket MAR som en ursäkt till att inte kommunicera via Twitter, hur påverkar MAR ditt twittrande?
- Vi använder Twitter som utgångspunkt för vår kartläggning eftersom vi, precis som Elon Musk, anser att det är den viktigaste digitala mötesplatsen men vilka andra kanaler använder du och vilka fungerar bäst och vilka förbättringar hoppas du att Elon kan genomföra om han till slut förvärvar Twitter?
Helt enig. E-mail är min andra digitala kanal. Jag är ett stort fan av free-speech, öppna system och standarder, därför är min största önskan att Twitter blir opensource. Dock tror jag inte Elon förvärvar Twitter 🙂
- Slutligen vilka är dina bästa tips till en vd som funderar på att börja twittra?
No Comments