Vinnarintervju Christian Ander, Goobit – Börs-vd:ar på Twitter, First North

@nderchris, Christian Ander, Goobit, Börs-vd, Twitter, vinnare

Vinnarintervju Christian Ander, Goobit – Börs-vd:ar på Twitter, First North

Som traditionen bjuder avslutar vi vår årliga kartläggning och ranking av de twittrande börs-vd:ar med en vinnarintervju. Vi presenterar intervjuerna i de sex kategorier som ingår i kartläggningen; Large Cap, Mid Cap och Small Cap från Nasdaq Stockholms huvudlista, First North Growth Market, Nordic Growth Market (NGM) samt Spotlight Stock Market.

Ända sedan starten av Box Communications för dryga 12 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar börsbolagens kommunikation. Med lång bakgrund från finansbranschen, där information är hårdvaluta, var det vår övertygelse att när information börjar spridas allt snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt kommer börsbolag och dess vd:ar påverkas extra mycket. Den nya miljön innebär både risker och möjligheter, men möjligheterna väger över många gånger om.

 

De senaste åren har med all tydlighet visat att det digitala ledarskapet är viktigare än någonsin. Ett av huvudskälen till att vi gör denna kartläggning är vår övertygelse om att förr eller senare kommer detta att bli affärskritiskt. Även om vi inte är där än finns många datapunkter som visar att vi börjar närma oss. I takt med att allt fler vänjer sig med att kommunicera digitalt, oavsett det sker via ljud, bild, film eller text, så kommer trycket att öka på företag att inte bara vara digitala internt utan faktiskt inkorporera det i all kommunikation. Och för att få snabb intern acceptans och ett stort externt genomslag är det oerhört viktigt att ledningen visar vägen, och där är Twitter enligt vår mening den bästa kanalen.

 

Twitter är den digitala mötesplats där många av samhällets viktigaste aktörer möts i realtid, allt från politiken, media, investerare till bland annat näringsliv. För en börs-vd kan alla dessa aktörer vara viktiga för bolagets framgång.

 

Vi gör den här kartläggningen för att vi vill lyfta fram goda förebilder som förhoppnings vi kan inspirera andra att ta efter.

 

Vinnarintervjun – Christian Ander

 

  1. Vad var de mest positiva aspekterna av att vara en twittrande vd 2022?

 

För mig handlar Twitter om att hitta relevant information snabbt. Allt som händer världen över dyker upp på Twitter inom ett par minuter, ofta helt ocensurerat* och kommenterat av flera parter med olika perspektiv.
Att sedan lyckas ta fram det som är relevant för mig och kommentera/förädla och ge vidare till mina följare bygger en ofta lojal följarkrets som förändras över tid med min egna personliga förändring som på sikt även kan bli nära vänner.
Magiskt.

 

 

  1. Fanns det några negativa? 

 

Det konsumerar enorma mängder tid, som vilket digitalt missbruk som helst 😉 Jag valde Twitter.

 

 

  1. Kan du kort berätta om hur du kom i gång med Twitter?

 

Nyfikenhet, precis som allt annat jag hittar i livet.

 

 

  1. Vilka är de viktigaste målgrupperna för dig när du twittrar?

 

Likasinnade. Binda kontakter med likasinnade som drivs av samma värden och utmaningar i livet. Både att bli inspirerad av andra och inspirera.

 

 

  1. Många vd:ar ser regelverket MAR som en ursäkt till att inte kommunicera via Twitter, hur påverkar MAR ditt twittrande?

 

MAR är en utmaning. Därför är mitt twittrande helt personligt och jag undviker så långt jag kan att twittra om mitt VD-skap i Goobit om det inte redan är publik information.

 

 

  1. Vi använder Twitter som utgångspunkt för vår kartläggning eftersom vi, precis som Elon Musk, anser att det är den viktigaste digitala mötesplatsen men vilka andra kanaler använder du och vilka fungerar bäst och vilka förbättringar hoppas du att Elon kan genomföra om han till slut förvärvar Twitter?

 

Helt enig. E-mail är min andra digitala kanal. Jag är ett stort fan av free-speech, öppna system och standarder, därför är min största önskan att Twitter blir opensource. Dock tror jag inte Elon förvärvar Twitter 🙂

 

 

  1. Slutligen vilka är dina bästa tips till en vd som funderar på att börja twittra?

 

ust be your self. Om du twittra för att framstå på ett speciellt sätt som inte kommer naturligt för att pleasa din crowd blir det till ett jobb och inte ett nöje eller ett verktyg för nätverkande eller information.
Och samtidigt var inte rädd för att experimentera med olika vinklar och åsikter.
Slutligen tugget på Twitter kan stundvis vara hårt, ta inte åt dig och gå helst inte i försvar – då äter trollen upp dig – och det vill egentligen ingen, det förstör debatten. Trollen är där av en anledning, underhållning på din bekostnad, man får helt enkelt lära sig det, ofta den hårda vägen 😅

 

 

Om du har några frågor eller vill ha mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, Vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

<!-- Begin Mailchimp Signup Form --> <link href="//cdn-images.mailchimp.com/embedcode/classic-10_7.css" rel="stylesheet" type="text/css"> <style type="text/css"> #mc_embed_signup{background:#fff; clear:left; font:14px Helvetica,Arial,sans-serif; } /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */ </style> <div id="mc_embed_signup"> <form action="https://boxcomm.us8.list-manage.com/subscribe/post?u=e800607cf1441fcceb8057638&id=833766812f" method="post" id="mc-embedded-subscribe-form" name="mc-embedded-subscribe-form" class="validate" target="_blank" novalidate> <div id="mc_embed_signup_scroll"> <h2>Prenumerera!</h2> <div class="indicates-required"><span class="asterisk">*</span> indicates required</div> <div class="mc-field-group"> <label for="mce-EMAIL">Mejladress <span class="asterisk">*</span> </label> <input type="email" value="" name="EMAIL" class="required email" id="mce-EMAIL"> </div> <div class="mc-field-group"> <label for="mce-FNAME">Förnamn <span class="asterisk">*</span> </label> <input type="text" value="" name="FNAME" class="required" id="mce-FNAME"> </div> <div class="mc-field-group"> <label for="mce-LNAME">Efternamn <span class="asterisk">*</span> </label> <input type="text" value="" name="LNAME" class="required" id="mce-LNAME"> </div> <div id="mce-responses" class="clear"> <div class="response" id="mce-error-response" style="display:none"></div> <div class="response" id="mce-success-response" style="display:none"></div> </div> <!-- real people should not fill this in and expect good things - do not remove this or risk form bot signups--> <div style="position: absolute; left: -5000px;" aria-hidden="true"><input type="text" name="b_e800607cf1441fcceb8057638_833766812f" tabindex="-1" value=""></div> <div class="clear"><input type="submit" value="Subscribe" name="subscribe" id="mc-embedded-subscribe" class="button"></div> </div> </form> </div> <script type='text/javascript' src='//s3.amazonaws.com/downloads.mailchimp.com/js/mc-validate.js'></script><script type='text/javascript'>(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text';}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);</script> <!--End mc_embed_signup-->
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */