Vinnarintervju Hans Tino Hansen, Risk Intelligence – Börs-vd:ar på Twitter, Spotlight

Hans Tino Hansen, Risk Intelligence, börs-vd, Twitter, vinnare

Vinnarintervju Hans Tino Hansen, Risk Intelligence – Börs-vd:ar på Twitter, Spotlight

Som traditionen bjuder avslutar vi vår årliga kartläggning och ranking av de twittrande börs-vd:ar med en vinnarintervju. Vi presenterar intervjuerna i de sex kategorier som ingår i kartläggningen; Large Cap, Mid Cap och Small Cap från Nasdaq Stockholms huvudlista, First North Growth Market, Nordic Growth Market (NGM) samt Spotlight Stock Market.

Ända sedan starten av Box Communications för dryga 12 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar börsbolagens kommunikation. Med lång bakgrund från finansbranschen, där information är hårdvaluta, var det vår övertygelse att när information börjar spridas allt snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt kommer börsbolag och dess vd:ar påverkas extra mycket. Den nya miljön innebär både risker och möjligheter, men möjligheterna väger över många gånger om.

 

De senaste åren har med all tydlighet visat att det digitala ledarskapet är viktigare än någonsin. Ett av huvudskälen till att vi gör denna kartläggning är vår övertygelse om att förr eller senare kommer detta att bli affärskritiskt. Även om vi inte är där än finns många datapunkter som visar att vi börjar närma oss. I takt med att allt fler vänjer sig med att kommunicera digitalt, oavsett det sker via ljud, bild, film eller text, så kommer trycket att öka på företag att inte bara vara digitala internt utan faktiskt inkorporera det i all kommunikation. Och för att få snabb intern acceptans och ett stort externt genomslag är det oerhört viktigt att ledningen visar vägen, och där är Twitter enligt vår mening den bästa kanalen.

 

Twitter är den digitala mötesplats där många av samhällets viktigaste aktörer möts i realtid, allt från politiken, media, investerare till bland annat näringsliv. För en börs-vd kan alla dessa aktörer vara viktiga för bolagets framgång.

 

Vi gör den här kartläggningen för att vi vill lyfta fram goda förebilder som förhoppnings vi kan inspirera andra att ta efter.

Vinnarintervjun - Hans Tino Hansen

 

  1. Vad var de mest positiva aspekterna av att vara en twittrande vd 2022?

 

Stor feedback og interaktion samt interessante diskussioner. Jeg diskuterer dog ikke af princip spørgsmål der har med aktien at gøre eller spørgsmål om forretningen, der kan have med kursen at gøre.

 

 

  1. Fanns det några negativa? 

 

Nej, egentlig ikke.

 

 

  1. Kan du kort berätta om hur du kom i gång med Twitter?

 

Det startede da vi 2009 begyndte med twitter i Risk Intelligence for at indhente information og efterhånden som twitter udviklede sig kom jeg selv på i 2013.

 

 

  1. Vilka är de viktigaste målgrupperna för dig när du twittrar?

 

Det er et sammensurium af folk internationalt der interesserer sig for international sikkerhed, krigshistorie, den kolde krig, fodbold herunder specielt FC København og fodboldøkonomi, samfundsforhold og Risk Intelligence

 

 

  1. Många vd:ar ser regelverket MAR som en ursäkt till att inte kommunicera via Twitter, hur påverkar MAR ditt twittrande?

 

Det er ikke noget problem med MAR når man bare lader være med at tale om ting der ikke er informeret til markedet og lader være med at kommentere på kursen.

 

 

  1. Vi använder Twitter som utgångspunkt för vår kartläggning eftersom vi, precis som Elon Musk, anser att det är den viktigaste digitala mötesplatsen men vilka andra kanaler använder du och vilka fungerar bäst och vilka förbättringar hoppas du att Elon kan genomföra om han till slut förvärvar Twitter?

 

Jeg bruger også delvist LinkedIn og så nogle lukkede grupper på andre platforme til at kommunikere med ligesindede. Det bedste man kunne gøre ved twitter er at rydde op i falske profiler og bots, der fylder en del.

 

 

  1. Slutligen vilka är dina bästa tips till en vd som funderar på att börja twittra?

 

Vær åben og positiv, men sig også hvad du mener. Brug fakta og lav reference til fakta herunder pressemeddelelser hvis det er firmaet det handler om, så ingen er i tvivl om at det du siger allerede er meddelt til markedet hvis det skal det i forhold til MAR. Lad være med at engagere dig i diskussioner, men svar venligt og præcist.

 

 

Om du har några frågor eller vill ha mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, Vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */